Entinen pääministeri Alexander Stubb (kok.) ruotii Twitterissä poliittisen kulttuurin tilaa Yhdysvalloissa ja maailmalla. Pitkän uran ulko- ja turvallisuuspolitiikan parissa tehnyt Stubb toimii nykyään EU-yliopiston Transnational-yksikön johtajana ja professorina.
– Donald Trumpin presidenttiys on ollut onnettomuus monella tapaa, etenkin meille transatlantisteille ja Yhdysvaltojen ystäville. Aika parantaa haavat ja toivon USA:n tekevän paluun ennemmin tai myöhemmin, Stubb kirjoittaa englanninkielisessä ketjussaan.
– Mutta demokraattiseen hallintoon uskovana ja sitä kannattavana, olen huolissani presidentti Trumpin kauaskantoisesta vaikutuksesta demokratioiden julkiseen keskusteluun.
Stubb kirjoittaa kokeneensa itse uransa aikana loukkaava kieltä, mutta hämmästelevänsä kuitenkin tämän päivän ”sivistymätöntä” käytöstä . Hyväksyttävän kielenkäytön kynnys on madaltunut, ex-pääministeri kirjoittaa.
– Suuri osa siitä mitä puhutaan kätketään demokratiamme keskeisen osan, sanavapauden verhon taakse. Uskon samalla, että sanavapaus edellyttää vastuuta, etenkin korkeissa viroissa olevilta, Stubb toteaa.
Polarisaatio ja keskustelukulttuurin muutos on vahingollista demokratian tulevaisuudelle, konkaripoliitikko varoittaa.
– Riippumatta siitä miten USA:n vaaleissa käy, toivon meidän palaavan kunnioittavaan keskusteluun ennen kuin on liian myöhäistä, Stubb päättää ketjunsa.
Thread:
The @realDonaldTrump Presidency has been a disaster on many accounts, not least for us avid Transatlantisists and friends of America. Time will heal the wounds and I hope that the US will make a comeback sooner rather than later. But…1/5.
— Alexander Stubb (@alexstubb) August 9, 2020
…why not the rest of us too? This type of polarisation and change in behavioral norms is dangerous for the future of democracies around the world. No matter what happens in the US elections I hope we can come back to respectful discourse before it is too late. 5/5
— Alexander Stubb (@alexstubb) August 9, 2020