Alma-tutkimus: Puolet pitää Suomen ilmapiiriä hieman ahdistavana

Tilanne on parantunut, sillä kaksi vuotta sitten ilmapiirin koki hieman ahdistavaksi 80 prosenttia.

Alma Media kysyi suomalaisilta, miten he kokevat Suomen tämänhetkisen ilmapiirin. Vastaajista 49 prosenttia koki ilmapiirin hieman ahdistavaksi, 18 prosenttia melko ahdistavaksi ja viisi prosenttia erittäin ahdistavaksi. Vastaajista 24 prosenttia ei kokenut ilmapiiriä lainkaan ahdistavaksi.

Tutkimuksesta kertoo muun muassa Aamulehti. Tutkimuksen toteutti Tietoykkönen.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Tilanne on parantunut kahdessa vuodessa. Marraskuussa 2016 suomalaisista 80 prosenttia kertoi kokevansa ilmapiirin vähintään hieman ahdistavaksi, kun taas toukokuussa 2018 osuus oli 72 prosenttia.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Etenkin alle 35-vuotiaista yhä harvempi kokee Suomen ilmanpiirin olevan ahdistava. 55–64-vuotiaat pitävät Suomen ilmapiiriä muita ikäryhmiä ahdistavampana.

Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA:n tutkimuspäällikkö Ilkka Haaviston mukaan Alma-tutkimuksen tulos selittyy pääasiassa taloudellisen tilanteen kohentumisella.

Tutkimuksessa oli nähtävillä, että yli 80[nbsp]000 euroa vuodessa tienaavat kokivat ilmapiirin vähiten ahdistavaksi. Kaikkien tulotasojen kokemukset ilmapiirin ahdistavuudesta olivat vähentyneet vuodesta 2016 vuoteen 2018.

Mainos