Älypuhelimen käyttö suojatiellä kiellettiin – ”Joskus meiltä puuttuu terve järki”

Honolulun kaupunki on kieltämässä älypuhelimien ja muiden vastaavien laitteiden käytön tietä ylittäessä. Lakia rikkovia uhkaa sakkorangaistus.

Yhdysvaltain osavaltiossa Havaijilla Honolulun kaupunki on päättänyt kieltää älypuhelinten ja muiden mobiililaitteiden käytön tietä ylittäessä, kertoo CNN.

Laki katsottiin tarpeelliseksi, koska niin moni jalankulkija on joutunut yliajetuksi tietä ylittäessään. Lokakuun 25. päivä voimaan tulevan lain myötä tietä ylittäessä ei jatkossa saa käyttää sen enempää älypuhelinta, kuin videopeliä, kannettavaa, tablettia tai muutakaan laitetta. Puhelimeen puhuminen on kuitenkin edelleen sallittua.

Mainos - sisältö jatkuu alla
Mainos - sisältö jatkuu alla

”Joskus toivon, että meillä olisi lakeja joita ei tarvitsisi saattaa voimaan, että terve järki voittaisi. Mutta joskus meiltä puuttuu terve järki”, sanoo Honolulun pormestari Kirk Caldwell.

Lain voimaantulon myötä poliisin tulee tarkkailla mobiililaitteiden käyttäjiä voidakseen tehdä pidätyksen ja sakottaa lakia rikkovia. Ensimmäisestä kiinnijäämisestä sakko on 15-35 dollaria, toisesta 35-75 ja kolmannesta 75-99 dollaria.

Jalankulkijoiden kuolemantapaukset ovat olleet Yhdysvalloissa kasvussa. Yhtenä mahdollisena syynä on pidetty nimenomaan huomiokyvyn keskittymistä älypuhelimen käyttämiseen.

Mainos