Suomen ruotsalaisen kansanpuolueen puheenjohtaja, kansanedustaja Anna-Maja Henrikssonin mielestä lokakuulle kaavaillut maakuntavaalit on siirrettävä tulevalle keväälle eduskuntavaalien yhteyteen. Hänen mukaansa sote-uudistuksen ja kehysbudjetin käsittelylle on annettava se aika, minkä eduskunta tarvitsee.
– Kaikki muut vaihtoehdot merkitsisivät eduskunnan aseman väheksymistä, Henriksson sanoo mielipidekirjoituksessaan sanomalehti Pohjalaisessa.
Henrikssonin mukaan Suomen historian suurimman uudistuksen käsittely ansaitsisi huomattavasti enemmän aikaa. Hän ihmettelee Juha Sipilän (kesk.) hallituksen kiirettä.
– Kansalaisten on voitava luottaa siihen, että heidän arkensa ja elämänsä kannalta erittäin merkittävät asiat käsitellään eduskunnassa huolellisesti ja asiantuntijoita kuullen.