Anne Berner: Hallitus esittää kellojen siirtelyn lopettamista

EU-jäsenmaiden tulisi sopia kumpaan aikaan siirrytään pysyvästi.

EU-ministerivaliokunta linjasi tänään perjantaina, että Suomi alkaa ajaa luopumista EU:n yhteisestä kesäaikajärjestelystä.

– Hallitus on päättänyt esittää kesäaikajärjestelystä luopumista. Tavoite on, että kellojen siirtelystä luovuttaisiin yhtenäisesti EU-alueella. Jäsenmaiden tulisi yhdessä sopia kumpaan aikaan, eli kesä- vai talviaikaan siirryttäisiin pysyvästi, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) kertoo Twitterissä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Ministerivaliokunnan esityksessä ei oteta kantaa siihen, jäisikö käyttöön kesä- vai normaaliaika. Esityksen ydin on, että kellojen siirtämisestä kahdesti vuodessa luovutaan. Luopuminen edellyttää komission aloitetta EU:n kesäaikadirektiivin kumoamiseksi tai muuttamiseksi.

Berner kertoo nostaneensa joulukuisessa liikenneneuvostossa asian esiin.

– Se ei ole komission lainsäädäntöohjelmassa, mutta komissio kertoi olevansa avoin ryhtymään toimenpiteisiin, jos enemmistö jäsenmaista tukisi asiaa, Berner sanoo tiedotteessa.

Suomi selvittää muiden maidan kannat

Suomi selvittää ensivaiheessa muiden jäsenvaltioiden ja Euroopan parlamentin kannat asiaan. Lisäksi Suomi kiirehtii komissiota antamaan selvityksen koskien kesäaikaa ja kellojen siirtämisen vaikutuksia.

Poimintoja videosisällöistämme

EU-ministerivaliokunnan tekemä linjaus käsitellään seuraavaksi eduskunnan suuressa valiokunnassa. Jos valiokunta antaa kannalle siunauksensa, Suomi voi esittää kesäajasta luopumista Euroopan komissiolle.

Eduskunta hylkäsi marraskuussa 70[nbsp]000 nimeä keränneen kansalaisaloitteen, jossa esitettiin, että kellojen kesäaikaan muuttamisesta luovutaan. Syynä oli se, ettei eduskunnalla ole toimivaltaa asiassa.

Kellojen siirtämisestä kesäaikaan on säädetty EU-direktiivissä. Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan käsityksen mukaan direktiivi ei mahdollisuutta luopua kesäajasta kansallisella päätöksellä, vaan asiasta täytyy päättää EU-tasolla.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Valiokunta korosti, että valtioneuvoston on ryhdyttävä vaikuttamaan voimakkaasti ja aktiivisesti EU-tasolla siten, että kellojen kesäaikaan siirtämistä koskevasta kesäaikadirektiivin velvoitteesta luovutaan. Valiokunnan mukaan ensisijaisena tavoitteena on oltava, että kellojen kesäaikaan siirtämisestä luovutaan yhtenäisesti koko Euroopan unionin alueella.

 

Mainos