Annika Lapintie: Palveluiden yhtiöittäminen ei tule kyseeseen

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan tulee vakuuttua, että valinnanvapausjärjestelmä ei muodosta valtiontukisääntelyn osalta riskiä.

Perustuslakivaliokunta toteaa valinnanvapauslaista antamassaan lausunnossa, että valinnanvapausjärjestelmää ei ole syytä ottaa käyttöön, ennen kuin on varmistuttu sen suhteesta EU:n valtiontukisääntelyyn.

Valiokunnan mukaan ehdotettu järjestelmä muodostaa riskin suhteessa EU:n valtiontukisääntelyyn ja järjestelmää voidaan joutua tulevaisuudessa muuttamaan.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Perustuslakivaliokunnan puheenjohtajan Annika Lapintie (vas.) muistutti valiokunnan viimekesäisestä lausunnosta, jonka mukaan hallituksen täytyy varmistautua siitä, että mahdollisuutta tulkita tukimuotoja esimerkiksi EU-säädösten vastaisiksi ei ole.

– Tällä hetkellä tilanne on auki. Sosiaali- ja terveysvaliokunnan tulee vakuuttua riittävästi siitä, että tällaista ongelmaa ei ole, Lapintie sanoi perustuslakivaliokunnan tiedotustilaisuudessa.

Perustuslakivaliokunta tarjoaa sosiaali- ja terveysvaliokunnalle askelmerkit, miten ”suosta kuljetaan turvallisesti ulos”.

– EU-kysymyksen osalta yksi määritelmä on, että uudessa järjestelmässä sote-palvelut määritellään EU-lainsäädännön mukaisiksi SGEI-palveluiksi, mikä tarkoittaa sitä, että ne ovat yleishyödyllisiä palveluja, joita tietyt valtiontukisäädökset eivät koske, Lapintie sanoi.

Poimintoja videosisällöistämme

– Toinen vaihtoehto on se, että tehdään notifointi komissiolle.

Lapintie totesi, että ratkaisu on sosiaali- ja terveysvaliokunnan harkittavissa, milloin he ovat riittävästi vakuuttuneita siitä, että mitään riskiä ei ole.

Säännöstön vastattava Suomen ja EU:n lainsäädäntöä

Lisäksi Lapintien muistutti perustuslakivaliokunnan viimekesäisestä lausunnosta, jossa todettiin, että yhtiöittämisvelvoite on Suomen perustuslain vastainen. Maakuntia ei voi velvoittaa yhtiöittämään palveluitaan.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Lapintie totesi, että mikäli esimerkiksi EU-tuomioistuin toteaisi päätöksessään, että Suomen järjestelmä on EU-valtiontukisäädösten vastainen, niin palveluiden yhtiöittäminen ei tule kysymykseen.

– Missään tilanteessa ei voida päätyä sellaiseen lopputulokseen, että yhtiöittäminen olisi Suomen velvollisuus. Siinä tapauksessa pitää tehdä säännöstö, joka vastaa EU-lainsäädäntöä ja Suomen lainsäädäntöä ja perustuslakia, Lapintie sanoi.

Lue myös:

Valiokunnan kanta loiveni: Sote-rahoitus on tiukka, muttei ongelmallinen

Mainos