Annika Saarikko haluaa Euroopan lääkeviraston Lontoosta Turkuun

Keskustan kansanedustajan mukaan yksi osa Britannian EU-erosta seuraavaa muutosta on maassa sijaitsevien EU:n merkittävien instituutioiden todennäköinen siirtäminen muihin jäsenmaihin.

Kansanedustaja Annika Saarikko (kesk.) pitää perusteltuna, että Juha Sipilän hallitus (kesk.) tutkii mahdollisuudet hakea Lontoossa sijaitsevan Euroopan lääkeviraston uudeksi sijaintipaikaksi Suomea. Hänen mukaansa Euroopan merkittävät instituutiot tullaan todennäköisesti siirtämään muihin jäsenmaihin Britannian EU-eron myötä.

– Lääkeviraston sijoittuminen Suomeen rakentuisi laajasti tunnustetuin vahvuuksillamme terveysalan edelläkävijämaana. Täällä sijoituspaikaksi sopisi esimerkiksi lääketieteen- ja teollisuuden ja terveysteknologian osaamiskeskittymä Turku, Saarikko sanoo tiedotteessaan.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Lääketieteen tutkimukseen, kehitykseen ja tuotantoon liittyvät investoinnit olisivat hänen mielestä kaivattuja piristysruiskeita Suomen taloudelle ja työllisyydelle. Suomella on Saarikon mukaan lääkealalla vahva osaaminen, myös viranomaistoiminnassa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Kansallinen terveysalan kasvustrategia, jota hallitus vauhdittaa panostuksin syöpäkeskuksen ja genomikeskuksen perustamiseen, uraauurtava biopankkitoiminta lainsäädäntöineen ja useiden alojen korkea tutkimusosaamistaso ovat kiistämättömiä vahvuuksia viraston tavoittelussa.

Useat jäsenmaat ovat hänen mukaansa kiinnostuneita Euroopan lääkeviraston isäntämaana toimimisesta.

– On siis jo arvo sinänsä ilmoittaa kiinnostuksensa viraston sijaintimaaksi ja siten nostaa kansallista osaamisprofiilia EU-kentällä.

Mainos