Keskustan puheenjohtaja, valtiovarainministeri Annika Saarikon mukaan Suomessa on edessä kahden vaalikauden mittainen talouden vakauttamisen ohjelma.
– Tiedostamme, että (korona)kriisien vuosia tai ennenkään niitä tulot ja menot eivät olleet tasapainossa. Keskeinen syy on, että olemme kansakuntana vanhentuneet. Hoivaa tarvitsevia on yhä enemmän, työssäkävijöitä vähemmän, Saarikko sanoi keskustan kesäkokouksessa Porissa tiistaina.
– Liikaa menoja, liian vähän tuloja. Se ei ole kestävää.
Puheessaan hän kiittää myös edellisen vaalikauden pääministeri Juha Sipilän (kesk.) hallitusta talouden kuntoon laittamisesta.
– On tehtävä ratkaisuja ajassa, mutta arvokartta kädessä. Nyt turvattiin kulkutaudin keskellä suomalaisten ihmishenkiä, sodan tuoman epävarmuuden vuoksi maamme itsenäisyyttä. Mikään ei voi olla näitä asioita tärkeämpää. Tuollaisissa hetkissä talous asettuu välineeksi, ei päämääräksi.
Edessä oleva vakauttamisen aika tarkoittaa Saarikon mukaan enemmän yrittäjyyttä ja enemmän työtä tekeviä suomalaisia.
– Se tarkoittaa yrityksissä uusia keksintöjä ja tuottavuutta, uskallusta rohkeasti panostaa vihreään talouteen. Se tarkoittaa erityistä huolenpitoa lapsista ja nuorista, heitä on nyt maassamme niin vähän. Ja kyllä, kaikkiaan tilanne tarkoittaa vähemmän uusia julkisia menoja, enemmän ihmisten vastuuta itsestään ja läheisistään.
Hän korostaa, että yrittämiselle ja yrittäjyydelle pitää suoda riittävät vapausasteet. Saarikon mukaan pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta voidaan rahoittaa vain työllä ja tuottavuudella.
Kestävään päätöksentekoon kuuluu Saarikon mukaan myös rohkeus myöntää omat virheensä ja tunnistaa kohdat, joissa hyvä tavoite ei kohtaa todellisuutta tai käytännön elämää.
– Nyt juuri näin on käymässä vanhuspalvelulain henkilöstömitoituksen viimeistelyssä. Siksi voimaantuloa pitää siirtää eteenpäin ensi vuodesta.
Toiseksi esimerkiksi hän nostaa varhaiskasvatuksen ja päiväkotien arjen.
– Viime vaalikaudella päättämämme laki veti henkilöstön koulutuksen kriteerit liian tiukalle. Pula ammattilaisista on ilmeinen. Korkeakoulutetuille sosionomeille pitää olla sijansa päiväkodeissa myös jatkossa. Olemme valmiit avaamaan keskustelun laista uudelleen.
Puheessaan Saarikko sivuaa myös Suomen päätöstä hakea Naton jäseneksi. Hänen mukaansa keskustan rooli Suomen Nato-jäsenyyden hakemisessa oli keskeinen.
– Keskusta oli ratkaisevassa roolissa Suomen päädyttyä Nato-jäsenyyden tielle. Historiankirjoihin jää merkittävä maininta: eduskuntaryhmämme oli asiassa yksimielinen. Annan sille suuren arvon, Saarikko sanoo.