Antti Kaikkonen: Sote-uudistuksen maaliviiva näkyy jo

Kokoomuksen eduskuntaryhmässä on ’rauhallisen odottava’ tilanne.

Kokoomuksen eduskuntaryhmä keskusteli tänään torstaina kokouksessaan siitä, miten perustuslakivaliokunnan lausuntoa valinnanvapaus- ja rahoituslaeista arvioidaan.

– Tilanne on meidän ryhmän osalta tällä hetkellä rauhallisen odottava, sanoi kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalle Jokinen toimittajille eduskunnassa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Hallitukselta odotetaan ensi viikolla lausuntoon vastinetta, joka sisältää ministeriössä tehdyt korjausehdotukset lakeihin.

Jokinen totesi ryhmän tehneen jo viime perjantaina ensiarvion, että perustuslakivaliokunnan lausunto ei estä hankkeen etenemistä myöskään kokoomuksen tavoitteista lähtien.

Ryhmässä ei Jokisen mukaan esitetty eriäviä mielipiteitä.

Ryhmässä keskusteltiin valinnanvapauden vaiheistuksesta, rahoituskehyksestä ja siihen liittyvistä poikkeusmenettelyistä sekä notifikaatiohuomiosta eli lain ilmoittamisesta EU:lle.

– Tosin sehän (notifikaatio) ei ollut ponnessa, vaan tekstissä, Jokinen totesi.

Jokisen mukaan sote-lakien käsittelyaikataulu eduskunnassa selviää vasta sen jälkeen, kun hallituksen vastine valmistuu ja nähdään, kuinka paljon korjausten tekemiseen lakiin menee aikaa.

Poimintoja videosisällöistämme

– Laatu edellä pitää mennä ja antaa se aika, mitä sosiaali- ja terveysvaliokunta tarvitsee tähän.

”Maaliviivan yli mennään”

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen kertoi keskustan eduskuntaryhmän käyneen perusteellisen keskustelun sote- ja maakuntauudistuksesta.

– Uudistusta on pitkään ja monen eri hallituksen toimesta yritetty viedä eteenpäin ja nyt maaliviiva näkyy jo. Sen yli on mentävä ja sen yli mennään, Kaikkonen sanoi.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Kaikkosen mielestä näyttää erittäin haastavalta, että eduskunta pääsisi äänestämään sote-laeista heinäkuun alussa, mutta hän ei halunnut spekuloida aikataululla sen enempää.

Kaikkonen sanoi odottavansa ja toivovansa hallituksen vastineen valmistuvan ensi viikolla.

Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen (kesk.) sanoi, että vastineen valmistelu on edennyt hyvin ja vastine voi olla valmis jopa ensi viikolla.

Mainos