Kansanedustaja Timo Harakka (sd.) ilmoitti tänään pyrkivänsä SDP:n puheenjohtajaksi. Istuva puheenjohtaja Antti Rinne hakee jatkokautta.
– SDP:n puheenjohtajuudesta on hienoa kilpailla. Varsinkin, kun kilpailee ystävän kanssa. Timo Harakka on ollut minulle tärkeä tukija ja sparraaja koko tämän vaalikauden ajan, Antti Rinne kirjoittaa Facebookissa.
Harakka sanoi tänään pitämässään tiedotustilaisuudessa, että ratkaisu asettua puheenjohtajaehdokkaaksi oli hänelle vaikea, sillä hän uskaltaa sanoa Antti Rinteen olevan hänen ystävänsä.
– Jokainen SDP:n johtotehtäviin hakeutuva haluaa viedä liikettämme eteenpäin. Uskon, että puheenjohtajakilvoittelu tulee vahvistamaan sosialidemokraattisen puolueen kuvaa vahvana uudistus- ja tulevaisuusliikkeenä, kuitenkin ihmisten kannalta samalla turvallisena ja inhimillisenä. Puoluekokousedustajien tehtävänä on valita vaihtoehdoista se, joka uskottavimmin edistää näitä tavoitteita, Rinne toteaa.
Rinteen mielestä puheenjohtajakamppailu on hyvä tapa mitata yhdessä rakennetun SDP:n nykylinjan kestävyys suoraan puoluekokouksessa.
– Olen itse ilmoittanut olevani käytettävissä jatkamaan puheenjohtajana, ja haluan johtaa SDP:n Suomen seuraavaksi pääministeripuolueeksi. Uskon, että puoluekokouksen alla käytävä keskustelu vahvistaa SDP:n asemaa Suomen suurimpana puolueena ja todellisena vaihtoehtona Sipilän hallituksen politiikalle, Rinne kirjoittaa.