Apulaisylilääkäri tyrmistyi opetusministerin puheista – ”alkaa verenpaine nousta”

Ministeri Jussi Saramon mukaan koulujen sulkemiselle ei näy tarvetta.

Apulaisylilääkäri Sanna Stålnacke ihmettelee opetusministeri Jussi Saramon (vas.) puheita koulujen sulkemisesta. Saramo totesi Helsingin Sanomille, ettei koulujen laajemmalle sulkemiselle ole Suomessa tämän hetken tietojen perusteella tarvetta uuden koronavirusvariantin takia.

– Vielä ei ole todennettua tietoa siitä, että uudet virusvariantit tarttuisivat erityisen herkästi lapsiin ja nuoriin, joten olisi ennenaikaista sen takia ryhtyä laajemmin kouluja sulkemaan, Saramo kertoi.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Jussi Saramon mukaan mahdollisia päätöksiä ettäopetukseen siirtymisestä kannattaa tehdä paikallisesti vallitsevan tilanteen perusteella.

Apulaisylilääkäri Stålnacke kummastelee lausuntoa.

– Nyt alkaa kyllä verenpaine nousta, hän lataa Twitterissä.

Poimintoja videosisällöistämme

Stålnacke toteaa ihmisten lomailleen ja jättäneen testejä väliin.

– Emme aidosti tiedä, missä mennään. Olisiko nyt aika pitää 2 vk etäjakso ja katsoa sen jälkeen, mikä on todellinen tilanne? Virus on helpompi nitistää matalasta kuin korkeasta lukemasta.

Hän toteaa sarkastisesti, että ”Suomessa UK-variantti saadaan takaisin pulloon toisin kuin muissa maissa”.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Jotkut brittiasiantuntijat ovat herätelleet huolia siitä, että Britanniasta lähtenyt uusi koronamuunnos näyttäisi tarttuvan aiempaa herkemmin myös lapsiin.

Skotlanti ilmoitti maanantaina keskiyöllä alkavasta kansallisesta sulkutilasta uuden variantin uhan vuoksi. Siellä koulut on käytännössä siirretty etäopetukseen joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta. Myös Britannian hallitus on saattamassa voimaan uusia entistä kovempia rajoituksia ärhäkkäämmän virusmuunnoksen vuoksi.

Päättäjät ja viranomaiset ovat väläytelleet uusi rajoitustoimia ja jopa koronastrategian muuttamista tukahduttamislinjalle uuden variantin takia Suomessakin.

Mainos