Arto Satonen kuvaa keskusteluja rakentaviksi – ”Sen toistan, että lakkojen alla on vaikea edetä”

Työministeri sanoo toivovansa, että keskusteluja paikallisesta sopimisesta pystytään jatkamaan.
Työministeri Arto Satonen puhui medialle eduskunnassa tänään iltapäivällä. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA
Työministeri Arto Satonen puhui medialle eduskunnassa tänään iltapäivällä. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

Työministeri Arto Satonen (kok.) on tavannut SAK:n puheenjohtajan Jarkko Elorannan sekä Suomen Yrittäjien toimitusjohtajan Mikael Pentikäisen solmussa olevan työmarkkinatilanteen tiimoilta. Keskusteluissa käsiteltiin erityisesti paikallisen sopimisen laajentamista.

– Hyvin rakentavat keskustelut tänään SAKn ja SYn kanssa. Toivon, että keskustelut paikallisen sopimisen edistämisen yksityiskohdista jatkuvat. Sen toistan, että lakkojen tai lakon uhan alla keskusteluissa on vaikea edetä, Satonen kommentoi X:ssä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Halukkuutta löytää ratkaisua on olemassa, Satonen kertoi medialle ja jatkoi, että kummallakaan SAK:lla tai Yrittäjillä ei kuitenkaan ole veto-oikeutta uudistuksiin.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Ratkaisun löytyminen edellyttää Satosen mukaan, että lakkoja tai lakon uhkaa ei samaan aikaan ole päällä. SAK:n Suomen viennin ja tuonnin pysäyttäneet poliittiset lakot jatkuvat parhaillaan toista viikkoa.

SAK pitää tänään tiedotustilaisuuden kello 16, jossa ammattiliitolta odotetaan ilmoitusta lopetetaanko lakot vai jatketaanko niitä.

Mainos