Assange: NSA pystyisi erottamaan Obamankin

Wikileaksin perustaja Julian Assangen mielestä yhteiskunta lähestyy pistettä, jossa kaikkia voidaan valvoa sähköisesti koko ajan, kertoo Daily Mail. Hänen mukaansa edes presidentti Barack Obama ei ole suojassa.

Wikileaksin perustaja Julian Assangen mielestä yhteiskunta on lähestymässä pistettä, jossa jokaista voidaan valvoa sähköisesti koko ajan, kertoo Daily Mail. Assenge kertoi näkemyksistään SXWS-messuilla Skype-yhteyden avulla. Assange itse on edelleen Ecuadorin lähetystössä Lontoossa, mistä hän sai turvapaikan vuonna 2012.

”Kyky valvoa jokaista planeetalla on lähes täällä, ja tulee olemaan todellisuutta muutaman vuoden sisällä”, Assange sanoi.

Mainos - sisältö jatkuu alla
Mainos - sisältö jatkuu alla

Assangen piti alun perin vastata yleisökysymyksiin, mutta teknisistä ongelmista johtuen tämä ei onnistunut. Hän kertoi kuitenkin näkemyksistään, jonka mukaan Yhdysvallat ja Britannia ovat ylittäneet rajat vakoilussaan. Hän nimitti Yhdysvaltain kansallista turvallisuusvirastoa NSA:ta roistovirastoksi ja arvioi, että se pystyisi pakottamaan maan presidentti Barack Obaman eroamaan, mikäli hän koettaisi ohjata tai lopettaa sen.

WikiLeaksin tapaisia ryhmiä Assange kutsui vapaustaistelijoiksi. Hän kritisoi myös Facebookin ja Googlen kaltaisia yhtiöitä tiedon keräämisestä ja varastamisesta.

”Nyt kun Internet on sulautunut osaksi ihmiskuntaa, ihmiskunnan sääntöjen pitäisi myös koskea Internetiä.”

Mainos