Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas ihmettelee kansanedustaja Juhana Vartiaisen (kok.) arvioita siitä, että vain pieni osa työttömistä voi työllistyä.
– Lisääntyykö maamme hyvinvointi, jos tiputamme sovinnolla rattailta satoja tuhansia työkykyisiä ja valtaosin työhaluisia ihmisiä. Eivätkö nämä ole myös suomalaisia? Heillä voi olla kykyjä vaikka mihin, jos saavat mahdollisuuden sen näyttää, Suokas kysyy blogissaan.
Juhana Vartiainen arvioi lauantaina Helsingin Sanomissa, että Suomen yli 270 000 työttömästä työnhakijasta vain noin 40 000:lla on mahdollisuus työllistyä, eli hieman alle 15 prosentilla. Rakenteellinen työttömyys johtuu muun muassa osaamisen puutteista, kannustinongelmista ja siitä, että ihmiset asuvat työllistymisen kannalta väärissä paikoissa.
– Elävätkö poliittiset päättäjät jossakin kuplassa? Eikö heidän perheissään tai tuttavapiirissä ole nuoria, joiden on mahdoton löytää asiallista työtä. Voiko joku hyvällä omallatunnolla suhtautua nuoriin ylijäämäihmisinä, jotka hylätään sovinnolla vanhempien peräkamareihin tai tuttavien nurkkiin, Suokas jatkaa.
Suokas muistuttaa, että naapurimaassa juhlitaan 100 vuotta sitten tapahtunutta lokakuun vallankumousta.
– Leninin kirjoituspöydän ääressä kehittelemä talous- ja yhteiskuntajärjestelmä pantiin väkivalloin täytäntöön. Kaikille ihmisille ei järjestelmässä ollut sijaa. Nyt vuosikymmenten jälkeen tiedetään ja Suomessakin uskalletaan puhua siitä, mikä oli näiden sosialistiseen yhteiskuntaan kelpaamattomien ylijäämäihmisten kohtalo.
– En missään tapauksessa rinnasta Vartiaista naapurimaiden hirmuhallitsijoihin. Vartiainenhan on demokraattisen Suomen eduskunnan jäsen. Mutta yhtymäkohtia löytyy suhtautumisessa ihmisiin, jotka eivät sovellu vallanpitäjien oikeaksi julistamaan talousjärjestelmään, Suokas kirjoittaa.