Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas roimii eurooppa-, kulttuuri- ja urheiluministeri Sampo Terhon (sin.) kannanottoa, jossa vaadittiin ansiosidonnaisen työttömyysturvan maksamista kaikille.
– Siis myös muille kuin työttömyyskassoihin kuuluville. Lisäämättä kuluja työnantajille ja palkansaajille. Tasapuolisuuden nimissä, vaikka kaikilla on jo nyt yhtäläinen mahdollisuus liittyä työttömyyskassoihin, Suokas päivittelee blogissaan.
”Kuolinkorinaa”-otsikoidussa blogikirjoituksessaan Suokas huomauttaa, että sinisten viimeisin gallupkannatus 1,3 prosenttia saattaa olla virhemarginaali huomioiden nolla.
– On ammuttava täyslaidallisia, vaikka hutejakin tulisi. Ja myös tulee, Suokas toteaa.
Suokkaan mukaan idea kaikille saman suuruisesta työttömyysturvasta on jo lukemattomia kertoja esitetty. Sillä tavoitellaan hänen mukaansa nykyisen kassajärjestelmän lopettamista ja työttömyysvakuutuksen siirtämistä Kelalle.
– Ilman pajatsoon lyötävää lisärahaa Kelan maksama ansiosidonnainen työttömyysturva olisi muutamalla eurolla viritetty työmarkkinatuki, jos sitäkään. Valtio rahoittaa kassoihin kuulumattomien koko työttömyysturvan ja ansiosidonnaista saavilta suurin piirtein tätä vastaavan osuuden. Lisäraha pitäisi kaivaa muualta, ja sitä ei sovinnolla kukaan maksaisi.
”Tämä on meikäläinen kulttuuri”
Suokaksen mukaan ansiosidonnainen työttömyysturva takaa, että työvoima pysyy markkinoilla, vaikka töitä ei tilapäisesti ole tarjolla tai niitä ei voi esimerkiksi talvisäiden takia tehdä.
– Työnantajat ovat olleet valmiita rahoittamaan ansiosidonnaista työttömyysturvaa. Tämä on meikäläinen kulttuuri. Muussa tapauksessa työsuhteiden irtisanomisia pitäisi merkittävästi vaikeuttaa ja lomautukset kieltää kokonaan.
Suokas uumoilee, että avauksellaan Terho varmistanee, että entistä harvempi palkansaaja tai ammatilliseen järjestäytymiseen myötämielisesti suhtautuva äänestää sinisiä.
– Jos työttömyysturvan aktiivimallin jälkeen jollakin vielä tällainen hallusinaatio on päässä pyörinyt, Suokas lisää.