Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto (AKT) ilmoitti eilen pitävänsä työnseisauksen 2. helmikuuta. Toimella tuetaan SAK:n järjestämää mielenosoitusta työttömyysturvan aktiivimallia vastaan.
Työnseisaus kestää vuorokauden ajan, ja se sulkeen muun muassa kaikki vientisatamat.
– Kuvitekaapa jos työnantajat toimisivat samoin: olisi poliittinen työsulku, laiton työsulku, laillinen työsulku, surutyösulku, myötätuntotyösulku, tukityösulku… Eipä taitaisi ymmärrys riittää, kirjoittaa Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen Twitterissä.
Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen vastaa Jaatiselle, että ”teillä on omat keinot, älä niitä peittele”.
– Keinoja on mutta niitä ei käytetä syyttömiä vastaan. Nyt ay-liike vastustaa hallitusta ja lyö yrityksiä. Väärä kohde ja väline. Politikointia, Metsäteollisuuden Jaatinen vastaa.
Pron Malinen jatkaa, että ay-liike on heikoimmassa asemassa olevien omiensa puolella, eikä hän näe siinä vääryyttä. Malinen kysyy, voisiko myös elinkeinoelämä puolustaa heikoimpia kansalaisia.
– Mutta tässä poliittisessa lakkoilussa yritykset eivät ole osapuoli vaan uhri. Jos yritykset painostaisivat maan hallitusta työsuluilla niin naurismaan aidatkin nauraisivat, Jaatinen toteaa.
Kuvitekaapa jos työnantajat toimisivat samoin: olisi poliittinen työsulku, laiton työsulku, laillinen työsulku, surutyösulku, myötätuntotyösulku, tukityösulku… Eipä taitaisi ymmärrys riittää https://t.co/WHTyqUduCP
— Timo Jaatinen (@Jaatiti) January 23, 2018