Ay-liiton puheenjohtaja pesee kätensä vanhusten palveluasuntojen myynnistä

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto ei kertonut huonokuntoisille vanhuksille, että se aikoo myydä heille vuokraamansa asunnot.

Julkisten ja hyvinvointialan liiton (JHL) puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine ei suostu arvioimaan, onko JHL:n toiminta eettisesti kohdallaan.

Verkkouutiset kertoo tänään julkaistussa jutussaan, että JHL aikoo myydä 78-vuotiaalle aivovauriopotilaalle vuokraamansa palveluasunnon ja että asukkaan edunvalvoja on saanut kuulla myyntipäätöksestä sähköpostitse kiinteistönvälittäjältä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Minä en ota kantaa tähän asiaan. (JHL:n talouspäällikkö) Jan Saarinen hoitaa tätä asiaa. Olemme käyneet läpi tätä asiaa siltä pohjalta kuin Jan on teillekin sanonut. Minulla ei ole tietoa tästä asiasta, Niemi-Laine sanoo Verkkouutisille.

Kuukausi sitten Verkkouutiset kertoi vastaavanlaisesta tapauksesta, jossa samassa palvelutalossa Espoossa asuva 86-vuotias huonokuntoinen vanhus oli saanut kuulla kiinteistövälittäjältä, että JHL on myymässä hänen asuntoaan.

Silloin JHL:n asuntoasioista vastaava talouspäällikkö Jan Saarinen selitti Verkkouutisille, että kyseessä on ”kommunikaatiokatko” ja hän kertoi olleensa samana päivänä yhteydessä hätääntyneisiin asukkaisiin.

Saarinen kertoi, että JHL on ostanut asunnot sijoitusasunnoiksi.

Poimintoja videosisällöistämme

– Yksilötasolla se on ikävä tilanne, mutta liiton varallisuuden hoidon kannalta katsoimme, että nyt on aika irtautua tästä varallisuuserästä, Saarinen perusteli myyntiä.

Niemi-Laineen mukaan JHL:llä on ”ihan normaalisti” olemassa sijoittamisen eettiset ohjeet. Hän kehottaa soittamaan Jan Saariselle ja kysymään, mistä on kyse.

Verkkouutiset ei ole tänään tavoittanut Saarista.

Mainos - sisältö jatkuu alla

JHL on myymässä vajaat kaksi vuotta sitten Mereolta ostamansa palveluasunnot Espoossa Ison Omenan vieressä sijaitsevasta palvelutalosta.

Lue myös:

Ay-liitto myy taas vanhuksen asunnon – ”pikkuisen kaksinaismoralismia”

Mainos