Bensiinilitra kohta kaksi euroa – ”Miten tässä näin kävi, keskusta?”

Kokoomuksen Timo Heinonen herättelee polttoaineen hintaan.
Bensiinin hinta ei ole ollut näin korkealla 2000-luvun aikana. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA
Bensiinin hinta ei ole ollut näin korkealla 2000-luvun aikana. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

Kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen päivittelee polttoaineen kovaa hintaa.

Hän viittaa Twitterissä tästä löytyvään Taloussanomien juttuun. Siinä kerrotaan, että Suomen kalleinta polttoainetta myydään nyt Utsjoen Seolla. Litra 95E-bensiiniä maksaa siellä jo 1,970 euroa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Tästä ne vihreät nauttivat ja me maalaiset kärsimme, bensa-asemalla Kallislahdessa haastateltu tankkaaja Pentti Kuvaja lataa jutussa.

Timo Heinonen suuntaa sanansa keskustapuolueelle.

– Miten tässä arvon keskusta taas näin kävi?, hän toteaa.

Bensiini on nyt kalliimpaa kuin koskaan aiemmin 2000-luvun aikana. Taustalla on raakaöljyn maailmanmarkkinahinnan nousu.

Liikennepalvelukauppiaat ry:n toimitusjohtaja Jari Salonen muistutti kuitenkin tällä viikolla Keskisuomalaisessa Suomen verotuksesta. Polttoaineen hinnasta kaksi kolmasosaa koostuu erilaisista veroista

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Jos öljyn maailmanmarkkinahinta nousee sentillä, pumppuhinta nousee kolmella. Verottaja huolehtii hinnannoususta, ja nousu kumuloituu koko ajan. Lisäksi tulevat öljy-yhtiöiden ja polttoainekauppiaiden katteet, jotka ovat pienet tai erittäin pienet, Salonen sanoi.

ST1:n toimitusjohtaja Mika Wiljanen puolestaan arvioi Taloussanomien haastattelussa, että hinnat voivat nousta nykyistä korkeammallekin, mutta tuskin ”kovin hurjasti”.

Mainos