Irlantilaismuusikko Bono kertoi Euroopan keskustaoikeiston kokouksessa, miksi Irlanti on hänen mielestään hyvä maa. Hänen tietojensa mukaan 80 prosenttia irlantilaisista halusi pitää kehitysavun ennallaan, vaikka talouskriisi köyhdytti maata usean vuoden ajan.
– Tämän vuoksi olen ylpeä, kun saan olla irlantilainen, Bono totesi.
Bono muistutti, että Afrikassa asuu yli kaksi miljardia ihmistä vuonna 2050. Hän sanoi, että maanosan kansallistunne poikkeaa eurooppalaisesta.
– He kaikki sanovat asuvansa Afrikassa.
Bono luetteli tekoja, jotka hänen mielestään edustavat suurta eurooppalaisuutta: korruption vastainen laki, rahanpesun vastainen laki ja ylikansallinen varainsiirtovero.
Alhaista eurooppalaisuutta edustaa puolestaan äärimmäinen nationalismi, hän sanoo.
– Ei sellainen nationalismi, jota minä tunnen ollessani irlantilainen, vaan ruma nationalismi, joka on alkukantaista vihaa.
Bono käytti suuria sanoja puhuessaan vanhasta mantereesta.
– Minä rakastan Eurooppaa. Nyt te pelkäätte, että rock-tähti alkaa puhua tunteistaan ja jostain suuresta eurooppalaisesta halauksesta, jonka irlantilaiset keksivät, jota britit vastustavat ja jonka Saksa maksaa.
Bono siteerasi vieressään istuvaa Saksan liittokansleri Angela Merkeliä, joka sanoi vuonna 2007, että Eurooppa ei tarvitse sielua, koska sillä on jo sellainen.
– Eurooppa on ajatus, josta pitää tulla tunne, Bono puolestaan totesi.