Boris Johnsonille uusi takaisku, konkariministeri erosi

Työ- ja eläkeministeri Amber Rudd ei uskonut hallituksen tavoittelevan Brexit-sopimusta.

Britannian pääministeri Boris Johnsonia on kohdannut jälleen uusi takaisku, kertoo BBC. Työ- ja eläkeministeri Amber Rudd ilmoitti lauantai-iltana jättävänsä niin hallituksen kuin Johnsonin johtaman Konservatiivipuolueenkin, protestina Johnsonin Brexit-linjaa vastustaneiden konservatiiviedustajien erottamiselle.

Rudd ei myöskään usko EU-erosopimuksen saavuttamisen olevan enää hallituksen tähtäimessä, hän kirjoittaa erokirjessään.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Olen eronnut hallituksesta ja jättänyt Konservatiivit. En voi vain katsoa vierestä kun hyviä, uskollisia Konservatiiveja erotetaan. Olen puhunut pääministerille ja paikallisyhdistykseni puheenjohtajalle. Olen yhä sitoutunut niihin One Nation-arvoihin jotka vetivät minut politiikkaan, Rudd avaa päätöstään twitterissä.

One Nation-konservatiiveilla viitataan historiallisesti Konservatiivipuolueen maltillisempaan siipeen.

Boris Johnsonin Brexit-linjaa vastaan äänestäneet 21 parlamenttiedustajaa erotettiin Konservatiivipuolueesta aikaisemmin tällä viikolla, joukossa myös kaksi ex-valtiovarainministeriä ja britti-ikoni Winston Churchillin tyttärenpoika.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Rudd ehti toimia työ- ja eläkeministerinä marraskuusta 2018 alkaen. Tätä ennen hän oli istunut hallituksessa mm. sisäministerinä.

 

 

Mainos