Brexit meni ajoittain rumaksi, myöntää brittiministeri

Kumppanuutta EU:n kanssa kehitettävä jatkossa, keskeinen ministeri esittää.

Yli neljä vuotta kestänyt vääntö Britannian EU-erosta oli ”vaikea” ja ajoittain ”rumaa”, myöntää brittihallituksen ministeri Michael Gove. Asiasta uutisoi BBC.

Lancasterin kreivikunnan kanslerina toimiva, eli käytännössä Boris Johnsonin hallituksessa salkuttomana ministerinä istuva Gove tunnetaan EU-eron keskeisenä kannattajana. Gove oli Johnsonin ohella Brexit-kampanjan kärkihahmoja vuoden 2016 kansanäänestyksen aikana.

Mainos - sisältö jatkuu alla

The Times-sanomalehteen kirjoittava Gove myöntää syyllistyneensä itsekin virheisiin ja ylilyönteihin. Gove toteaa useiden perhe- ja ystävyyssuhteiden kärsineen viime vuosien ”katkeran” ja ”ruman” poliittisen keskustelun takia. Brittimediat ovat aikaisemmin uutisoineet Goven oman läheisen ystävyyden ex-pääministeri David Cameronin kanssa tulleen EU-kansanäänestyksen myötä päätökseen.

EU:n ja Britannian välisen kauppasopimuksen nyt synnyttyä politiikaan painopiste siirtyy uusiin, vähemmän riitaisiin kysymyksiin, ministeri uskoo.

– Voimme nyt aloittaa uuden, toiveikkaamman luvun historiassamme, Gove kirjoittaa.

Ministerin mukaan Britannialla on EU:n ulkopuolella mahdollisuus korjata ”ne epäoikeudenmukaisuudet ja eriarvoisuudet, jotka ovat pidätelleet Britanniaa”.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Sopimusta puolustava Gove haluaa kuitenkin kehittää yhteistyötä EU:n kanssa.

– Voimme kehittää uuden ystävällismielisen yhteistyön kuvion EU:n kanssa, erityisen suhteen suvereenien vertaisten välille.

Käsitteellä ”erityinen suhde” on perinteisesti viitattu Britannian ja Yhdysvaltojen läheiseen kumppanuuteen.

Mainos