Britannian konservatiivien puheenjohtajaksi pyrkivä Boris Johnson ei suostuisi pääministerinä maksamaan EU:lle 39 miljardin punnan eli noin 44 miljardin euron brexit-maksua, ellei unioni suostu neuvottelemaan erosopimuksen ehtoja Britannian kannalta ”paremmiksi”. Asiasta kertoo The Guardian.
Johnson kertoi linjastaan Sunday Timesin haastattelussa. Ex-ulkoministeri luonnehti rahaa ”mahtavaksi voiteluaineeksi”.
– Mielestäni ystäviemme ja kumppaneidemme on ymmärrettävä, että rahat tullaan pitämään kunnes tie eteenpäin on meille selkeämpi.
Pääministerinä Johnson myös varautuisi sopimuksettomaan eli kovaan brexitiin. EU-maat ovat tällä hetkellä sopineet brexitin takarajaksi lokakuun lopun.
ConservativeHome -sivuston mielipidekyselyn mukaan Johnson johtaa konservatiivien puheenjohtajakisaa ja on vahvoilla pääministeri Theresa Mayn seuraajaksi.