Brexitiä ajava Nigel Farage varoittaa: Petos on pian käsillä

Britannian itsenäisyyspuolueen UKIP:n johtaja Nigel Farage pelkää, että kansanäänestyksessä EU-eroa kannattaneet äänestäjät aiotaan pettää ja ero toteutetaan vain puolittain.

Korkea tuomioistuin on Britanniassa antanut päätöksen, joka mukaan hallitus ei voi käynnistää eromenettelyä EU:sta ilman maan parlamentin antamia valtuuksia.

Tuomioistuimen mukaan EU-ero muuttaisi Britannian kansalaisten oikeuksia perustavanlaatuisesti, eikä hallitus voi muuttaa lain mukaisia kansalaisten oikeuksia ilman parlamentin antamia valtuuksia.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Hallitus aikoo valittaa korkeimpaan oikeuteen, joka käsittelee asian joulukuun alkupuolella. Työväenpuolueen johtaja Jeremy Corbyn on kuitenkin jo vaatinut hallitusta tuomaan neuvotteluehtonsa parlamenttiin välittömästi.

Mainos - sisältö jatkuu alla

EU-eroa ajaneen UKIP:n johtaja Nigel Farage puolestaan on kertonut pelkäävänsä, että eromenettelyn käynnistämistä yritetään nyt kaikin keinoin viivyttää tai estää se kokonaan.

– Olen huolissani, että petos saattaa olla pian käsillä, Farage totesi BBC:n mukaan. Hän varoitti päättäjiä myös kansan vihasta, jos niin käy.

Britannian kansaäänestyksessä 51,9 prosenttia äänestäjistä kannatti maan eroamista EU:sta. Pääministeri Theresa May on luvannut käynnistää eromenettelyn maaliskuun loppuun mennessä.

Mainos