Britannian on oltava valmis käymään tulevaisuuden sotia ilman liittolaistaan Yhdysvaltoja, Britannian puolustusministeri Ben Wallace totesi viikonloppuna. Asiasta uutisoi Sky News.
Wallace kertoi arviostaan Sunday Times-lehdessä sunnuntaina. Wallace kertoi presidentti Donald Trumpin Yhdysvaltojen vetäytymisen pois kansainvälisen politiikan paalupaikalta ”valvottavan minua öisin”.
– Olen huolissani, jos Yhdysvallat vetäytyy johtajan paikaltaan ympäri maailman. Tämä olisi huono asia niin maailmalle kuin meillekin. Varaudumme pahimaan ja toivomme parasta, puolustusministeri sanoi.
Wallacen mukaan Britannian on varauduttava suurempaan sotilaalliseen riippumattomuuteen Yhdysvalloista.
– Viimeisen vuoden aikana Yhdysvallat on vetäytynyt Syyriasta ja Trump on antanut Irak-lausunnon, jossa hän on kehottanut Natoa ottamaan suurempaa roolia Lähi-idässä.
– Olettama vuodelta 2010, että tulemme aina olemaan osa Yhdysvaltojen koalitiota, ei tule olemaan asioiden oikea laita.
Wallacen mukaan Britannian puolustusvoimat on nyt suurten muutosten edessä.
– Sentimentaalisuus ei saa hallita puolustusta. Meidän on omaksuttava uutta teknologiaa.