Valtiovarainministeriö on aloittanut tänään tiistaina sisäiset neuvottelunsa ensi vuoden budjetista Moisniemessä, Espoossa.
Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) kommentoi talousnäkymiä tiedotusvälineille tänään noin kello 13.
Orpo sanoi jo eilen eri tiedotusvälineille antamissaan haastatteluissa, että valtio joutuu ottamaan ensi vuonna enemmän velkaa kuin keväällä kehysriihessä ennakoitiin. Orpon arvion mukaan velanottotarve voi olla 1,5–2 miljardia euroa.
Työllisyyden parantaminen on Orpon mukaan budjetin ykkösasia. Orpon mukaan työn verotuksen kiristyminen ensi vuonna pitää estää, mikä tarkoittaa ansiotuloverotuksen keventämistä noin 300 miljoonalla eurolla. Palkansaajien verotus uhkaa kiristyä kilpailukykysopimukseen sisältyvien sosiaalivakuutusmaksujen korotuksen vuoksi.
Valtiovarainministeriön sisäiset neuvottelut budjetista jatkuvat huomenna keskiviikkona. Neuvotteluiden päätteeksi Orpo kertoo budjettiesityksensä päälinjoista tiedotustilaisuudessa.
Valtiovarainministeriön ehdotus ensi vuoden budjetiksi julkistetaan torstaina.
Hallitus kokoontuu budjettiriiheen elokuun lopussa
Ensi viikolla valtiovarainministeriö käy muiden ministeröiden kanssa neuvottelut budjetista.
Koko hallitus kokoontuu päättämään ensi vuoden budjetista vasta kuun lopussa 28.-29. elokuuta.
Hallituksen budjettiesitys julkaistaan kokonaisuudessaan 17. syyskuuta, jolloin se annetaan eduskunnalle. Eduskunta hyväksyy ensi vuoden budjetin joulukuussa.