Cronberg kimpaantui kauppojen hyllyrahaan – ”kuluttaja maksaa jättikatteet”

Vihreä meppi harmittelee yksityisen leipurin kohtaloa.

EU-parlamentaarikko Tarja Cronberg (vihr.) arvostelee kauppojen markkinointimaksuja eli ”hyllyrahaa”. Hänen mukaansa kaupat sanelevat ehdot ruoan tuottajille, ja kilpailun puuttumisen takia laittavat lisäksi kovat hinnat kuluttajille.

– Ehtoihin on suostuttava, jos tuotteen haluaa viedä kuluttajille sinne, missä he käyvät ostoksilla. Tuottajien neuvotteluvara on olematon, hän kirjoittaa blogissaan.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Maaseudun Tulevaisuus kertoi maanantaina leipuri Satu Anttilasta, joka ei suostunut maksamaan 15 000 euron hyllyrahaa Turun Osuuskaupalle. Hän joutui vetämään leipänsä pois myynnistä. Anttilan mukaan raha vastasi 10:ä prosenttia hänen liikevaihdostaan, eikä hänellä ollut varaa maksaa sitä.

Osuuskaupan mukaan raha käytettiin markkinointiin, ja samanlainen maksu kerätään muiltakin tuottajilta.

Cronbergin mielestä maksu on kohtuuton, vaikka vastaavia maksuja perivät sekä K- että S-ryhmän kaupat. Ongelma syntyy siitä, että nämä ryhmät hallitsevat 80:ä prosenttia Suomen vähittäiskauppamarkkinoista, joten tuottaja ei voi vaihtaa asiakasta.

– Näin keskittynyttä kauppa ei ole missään muualla EU:ssa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Cronberg huomauttaa, että ruoan hinta on vuodesta 2008 lähtien noussut 13,3 prosenttia, kun nousuvauhti koko EU:ssa on ollut vain 7,7 prosenttia.

– Kuluttaja maksaa ketjujen jättikatetta korkeassa ruuan hinnassa.

Hänen mielestään poliitikkojen tulee puuttua asiaan, koska monet poliitikot istuvat K- ja S-ryhmän luottamustehtävissä.

Mainos