Demariedustaja muistuttaa: ”Työtä se kuntavero rokottaa”

SDP:n Kansanedustaja Tarja Filatov kaipaa blogissaan uusjakoa kunnallisveron ja valtiollisen ansiotuloveron välille. Hänen mukaansa työllisyyttä ei edistä se, että valtion verotuksen sijaan veronkorotusten paine siirtyy kuntiin.

Tarja Filatovin (sd.) mukaan tuloverotusta arvioitaessa on hyvä katsoa rinnan valtion ja kunnan verotusta. ”Työllisyyttä ei edistä se, että valtion verotuksen sijaan veronkorotusten paine siirtyy kuntiin. Kuntien taloutta ei ratkaista valtionosuuksilla, koska se on vain pieni osa kuntien tuloista. Omat verotulot ovat paljon merkittävämmät.”

Mainos - sisältö jatkuu alla

Filatov perustelee näkemystään tilastoilla: ”Vuonna 2012 ihmiset maksoivat kunnallisveroa 17, ansiotuloveroa 5,3 ja pääomatuloveroa 1,7 miljardia euroa. Kunnallisvero kasvoi edellisvuodesta 3,6 prosenttia ja ansiotulovero 0,4 prosenttia.”

Mainos - sisältö jatkuu alla

Filatovin mukaan monet kunnat joutuvat nyt nostamaan verotustaan, mutta valtio on työllisyyden nimissä pidättäytynyt veronkorotuksista.

– Kannattaa kuitenkin muistaa, että työtä se kuntavero rokottaa, hän toteaa.

Mainos