Demariedustajan mielestä sote-uudistukselle alkavat kellot soida

SDP:n kansanedustaja Hanna Tainion mukaan sote-uudistukselta alkaa loppua aika kuntien lausuntokierroksen päättyessä maaliskuussa. Hän ei kuitenkaan jäisi odottamaan seuraavaa vaalikautta, vaan palaisi Paras-lain tielle.

Kansanedustaja Hanna Tainion (sd.) mukaan vaikuttaisi ennakolta siltä, että ”suuri osa kunnista ja monet perustuslakiasiantuntijat tyrmäävät nyt lausunnolla olevan järjestämismallin”. Kuntien lausuntokierros on päättymässä 13. maaliskuuta, jonka jälkeen hallitus tekee lopullisen esityksen, miten uudistuksessa edetään.

”Lähtökohdat uudistukselle tässä muodossa ovat kovin heikot. Tämä ei kuitenkaan poista uudistustarvetta – päinvastoin. Terveydenhuoltomme rapautuu koko ajan, sairaat eivät pääse lääkäriin ja terveyserot kasvavat vuosi vuodelta. Päätöksiä tarvitaan tässä ja nyt. Emme voi odottaa seuraavaa vaalikautta”, hän kirjoittaa blogissaan.

Mainos - sisältö jatkuu alla
Mainos - sisältö jatkuu alla

– Meillä on käytössämme tällä hallituskaudella vielä yksi mahdollisuus. Edetään aiemman Paras-lain viitoittamalla tiellä.

Tainion mukaan tämä malli toteuttaisi tavoitteen kaksiportaisesta ja tehokkaasta sosiaali- ja terveydenhuollosta. ”Kuntien kannalta etuna on, että nykyisiä Paras-lain myötä rakennettuja yhteistyöalueita ei tarvitsisi purkaa, vaan ainoastaan korjattaisiin Paras-lakiin jääneitä puutteita ja valuvikoja”, Tainio kirjoittaa. ”Hyvin toimivia sairaanhoitopiirejä ei myöskään purettaisi. Kuntien henkilöstö saisi työrauhan ja voisi keskittyä varsinaiseen työhönsä.”

– Lakiesitys ehtisi vielä tänä keväänä lausunnolle kuntiin ja eduskunta voisi sen syksyllä hyväksyä. Uskon, että tämän myötä myös kansalaisten luottamus päättäjiin, mutta ennen kaikkea suomalaiseen sosiaali- ja terveydenhuoltoon, palaisi.

Mainos