Eduskunnan naisverkoston puheenjohtaja toivoo naispuhemiestä

Hanna Sarkkinen ennakoi, etteivät kaikki eduskunnassa äänestä kokoomuksen ehdokasta, jos ehdokkaaksi valitaan mies.

Eduskunnan naisverkoston puheenjohtaja, kansanedustaja Hanna Sarkkinen (vas.) toivoo, että eduskunnan uudeksi puhemieheksi valitaan nainen.

Väistyvän puhemiehen Maria Lohelan (sin.) tilalle valitaan uusi puhemies eduskunnan istunnossa viikon päästä maanantaina. Uusi puhemies valitaan eduskunnan voimasuhteissa tapahtuneiden muutosten vuoksi. Perussuomalaisten hajoamisen seurauksena kokoomus nousi toiseksi suurimmaksi ryhmäksi, jolle puhemiehen paikka perinteisesti kuuluu.

Mainos - sisältö jatkuu alla
Mainos - sisältö jatkuu alla

– Suomen ylin valtionjohto on tällä hetkellä hyvin miesvaltainen, joten puhemieheksi olisi syytä valita nainen. Meillä on nyt presidenttinä mies, pääministerinä mies, varapääministerinä mies ja ulkoministerinä mies. Suomi esiintyy maailmalla mielellään tasa-arvon mallimaana, mutta tältä väitteeltä katoaa uskottavuus, jos valtion ylimmässä johdossa toimii pelkkiä miehiä, Sarkkinen perustelee.

Kokoomuksen eduskuntaryhmällä on ratkaiseva asema puhemiehen valinnassa.

– Kokoomuksella on tehtävään useita päteviä naisehdokkaita, joten osaamisen puutteeseen naisen valitseminen ei ainakaan voi kaatua. Mikäli kokoomus päätyy kuitenkin nimittämään ehdokkaakseen miehen, voi käydä niin, etteivät kaikki kansanedustajat noudata täysistunnon vaalissa kokoomuksen sisäistä valintaa, vaan äänestävät tehtävään pätevää naisehdokasta, Sarkkinen ennakoi.

Mainos