Puhemies valmistelee muutoksia ”kohtuuttomiin” sopeutumiseläkkeisiin

Maria Lohelan mukaan kansanedustajien sopeutumiseläke koetaan kohtuuttomaksi.

Eduskunnan puhemies Maria Lohela (s.) kertoo, että kansanedustajien sopeutumiseläkejärjestelmään tehtäviä mahdollisia muutoksia on valmisteltu ja asiaan liittyviä kysymyksiä selvitelty syksyn aikana.

Lohela aikoo käydä niitä läpi eduskuntaryhmien kanssa, minkä jälkeen kaikilla eduskuntaryhmillä on mahdollisuus esittää tarkempia ajatuksiaan sopeutumiseläkejärjestelmästä. Lohela ei pidä tarkoituksenmukaisena keskustella yksityiskohdista julkisuuden kautta.

Mainos - sisältö jatkuu alla
Mainos - sisältö jatkuu alla

– Entisiä kansanedustajia ja monia istuvia kansanedustajia koskeva sopeutumiseläkejärjestelmä on ollut esillä mediassa viime päivinä. Sopeutumiseläke koetaan kohtuuttomaksi. Viime kesänä aiheesta kysyttäessä kerroin ottavani sen esille syksyn aikana ja näin olen tehnyt, Lohela kirjoittaa Facebookissa.

Ennen vuotta 2011 kansanedustajana ollut voi saada sopeutumiseläkettä, jos hän ei työllisty työmarkkinoilla. Ehtona on, että henkilö on toiminut kansanedustajana vähintään seitsemän vuoden ajan. Sopeutumiseläkettä maksetaan vain siltä osin kuin eläke ei yhdessä ansiotulojen kanssa ylitä kansanedustajan eläkkeen enimmäismäärää.

https://www.facebook.com/mlohela/posts/1568204529912501

Mainos