Useat kansanedustajat vaativat, että Kilpailuvirasto tutkii, rikkovatko kaupan bonuskortit hyvää kauppatapaa.
– Onko oikein, että korttien etuja voi käyttää kokonaan toisen toimialan yrityksen hankintoihin, kysyi kansanedustaja Mauri Pekkarinen (kesk.).
Eduskunta keskusteli hallituksen lakiesityksestä, jolla halutaan vähentää kaupan keskittymisen aiheuttamia haittoja. Talousvaliokunta, jonka puheenjohtaja Pekkarinen on, antoi esityksestä mietinnön.
Kokoomuksen Pia Kauma pitää outona, että ruokakaupan bonuskorteilla voi saada alennusta hotelliöistä. Hänen mukaansa se saattaa olla määräävän markkina-aseman väärinkäyttöä, joka johtaa pienten hotellien tappioon.
– Alennusta voi saada jopa ruumisarkuista, Kauma ihmettelee.
Samaan asiaan kiinnittää huomiota kansanedustaja Jari Myllykoski (vas.). Hänen mielestään kauppa voi sitouttaa asiakkaita, mutta pelin pitää olla reilua. Myllykoski puhkesi suorastaan runolliseksi.
– Osta ruokasi meiltä, kuolet halvemmalla. Saat arkun alennuksella, Myllykoski sanoo.
Kokoomusedustaja Pauli Kiuru sanoo, että Suomessa vallitsee ”kauppadoping”, johon kuuluu mahdollisesti syrjintää, saalistushinnoittelua, hyllytilamaksuja ja kohtuutonta riskinsiirtoa. Bonuskortit puolestaan edustavat epätervettä verkottumista, hän sanoo.
– Maito, polttoaine, silmälasit, hotelli ja vuokra-auto eivät kuulu samaan ostoskoriin, Kiuru sanoo.
”Luomua ryöstöhinnoitellaan”
Hallituksen esityksessä määritellään, että jos kaupan markkinaosuus on yli 30 prosenttia, se on automaattisesti määräävässä markkina-asemassa. Uuden määritelmän ansiosta Kilpailuvirasto voi nykyistä helpommin puuttua huonoihin kauppatapoihin.
S-ryhmän markkinaosuus on 45 prosenttia ja K-ryhmän 35 prosenttia.
Lakiesityksessä ei puhuta bonuskorteista mitään. Monet kansanedustajat sanovat jo nyt, että lakiesitys ei mene tarpeeksi pitkälle.
– Lakiesitys puuttuu vain räikeisiin väärinkäytöksiin, sanoo kansanedustaja Anne Kalmari (kesk.).
Kalmarin mielestä kauppa syyllistyy ”ryöstöhinnoitteluun”, jos luomutomaatit maksavat 9,13 euroa kilolta, kuten hänen tietojensa mukaan saattavat maksaa.
Kansanedustaja Pertti Virtanen (ps.) sanoo, että saksalainen kauppaketju pitää Suomessa hinnat jotenkin siedettävällä tasolla.
– Jos Suomessa ei olisi Lidliä, täällä olisi ruokakapina, Virtanen toteaa.
Lars Gästgivars (r.) pelkää, että Suomeen syntyy kahden kauppaketjun monopoli, jos toimintaan ei puututa.