”Ei missään nimessä” – sote-lausunto ei valmistune tiistainakaan

Perustuslakivaliokunta käsitteli yhtä lausunnon pykälää koko tiistaiaamun.

Perustuslakivaliokunnan jäsenet eivät usko valiokunnan lausunnon sote- ja maakuntauudistuksesta valmistuvan tänään tiistaina.

– Epäilen, että nyt jos olemme yhtä pykäläkohtaa käyneet koko aamupäivä, ei missään nimessä, sinisten kansanedustaja Matti Torvinen sanoi kokoustauolla.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Myös perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Leena Meri epäili, ettei lausunto valmistu tänään.

Keskustan kansanedustaja Antti Kurvinen myönsi, että hankalaa on.

– On raskasta. Paljon on kaikenlaista, Kurvinen sanoi.

Valiokunta jatkaa todennäköisesti kokoustaan tänään täysistunnon alkuun kello 14 asti. Valiokunta käsitteli lausuntoluonnosta sote- ja maakuntauudistuksesta kello yhdeksästä alkaen ja kello kymmenen jälkeen valiokuntaan saapui asiantuntijoita kuultavaksi muista aiheista.

– Meillä on muitakin tärkeitä asioita. Pitää muutkin asiat saada käsiteltyä. Mehän olemme portti muille asioille. Pitkää päivää, pitkää päivää, Kurvinen sanoi.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Valiokunta ei ole vielä päättänyt, miten sote- ja maakuntauudistuksen käsittely jatkuu tällä viikolla, mutta todennäköisesti lausuntoa käsitellään muiden asioiden ohella pitkin viikkoa. Ylimääräisiä kokouksia ei ole tällä hetkellä suunnitteilla.

Valiokunta antaa ensimmäistä kertaa lausuntoa koko sote- ja maakuntauudistuksen niin sanotusta ykköspaketista, joka sisältää maakuntalain ja järjestämislain, tuottajalain ja valinnanvapauslain.

Verkkouutisten saamien tietojen mukaan erityisesti maakuntien rahoitusta ja tietosuojaa koskevat kysymykset ovat hankalia.

Mainos