Kansanedustaja Harri Jaskari (kok.) ihmettelee yhteisöpalvelu Facebookiin jakamassaan tarinassa työ- ja elinkeinotoimiston toimintaa työllistämistuen jakamisessa.
Jaskarin mukaan hänen läheisen ystävänsä lapsi on etsinyt puolisen vuotta töitä ja olisi nyt niitä saanut startup -yrityksestä, alkuun tukityöllistettynä. Aloittava yritys ei vielä pysty maksamaan kokonaan palkkaa, mutta Jaskarin arvion mukaan tämä voisi olla edessä jo puolen vuoden kuluttua.
”Työtä etsinyt kaveri ryntäsi innolla TE-toimistoon. Vastausta sai ensin odottaa kaksi viikkoa ja kaikki alkoi hermostua – saako töitä ja saako tekijää, vai yritetäänkö jotain toista henkilöä”, Jaskari kertoo.
Lopulta TE-toimisto kuitenkin vastasi kieltävästi. Rahojen kerrottiin olevan loppu, eikä työkään ollut sama kuin mihin hakija oli koulutettu.
”Kaveri sanoi, että paikkakunnalta ei löydy yhtään hänen alansa työpaikkaa ja hän ottaisi heti mitä vaan työtä, kunhan vaan löytää työpaikat. Nyt oli löytämäisillään.”
Perusteluja ja päätöksentekijää kysyessä toimistosta vastattiin, ettei sellaisia tietoja voi antaa puhelimitse.
”Nyt kaveri saa peruspäivärahaa edelleen. Työllistämistuki olisi olla arviolta sama kuin peruspäiväraha, kenties vähempikin. Mietin, että voisiko jokainen peruspäivärahaa saava työtä saatuaa muuttaa saman summan työllistämistueksi yritykselle”, Harri Jaskari pohtii.
Hän kertoo alkavansa todella uskoa, että elämme passivoivassa Suomessa.
”Ei Suomi näillä tulkinnoilla tästä suosta nouse ikinä!”