EK kannustaa ihmisiä yritysten omistajiksi

Elinkeinoelämän Keskusliiton yritysvaikuttajat esittävät yhteiskuntaan uudistuksia, jotka kannustaisivat ihmisiä ryhtymään yritysten omistajiksi.

Kannustamalla ihmisiä yritysten omistajiksi saataisiin EK:n mukaan yritykset, yksityishenkilöt ja yhteiskunta vaurastumaan rinnakkain.

EK:n Yrittäjävaltuuskunnan puheenjohtaja Kari Jussi Ahon mukaan yritysten omistaminen muodostaa hyvinvointimme taloudellisen perustan.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Omistaja tuo yritykseen pääomaa, kantaa vastuuta päätöksistä ja ottaa riskiä. Hän tuo yritykseen tahdon kasvaa ja pärjätä. Kun yritys menestyy, se voi luoda työpaikkoja ja maksaa palkkoja. Samalla syntyy verotuloja julkisten palveluiden rahoittamiseksi. Kaikki hyötyvät, Aho toteaa.

Hän on johtanut työryhmää, joka on laatinut Suomalaisen omistajuuden toimintaohjelman seuraavaa hallituskautta varten.

EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämiehen mukaan omistajuuden merkitys korostuu tilanteessa, jossa Suomi tarvitsee kaikki keinot kiriä kymmenen vuoden takamatkaa.

– Lähivuosille ennustettu talouskasvu ei riitä tasapainottamaan julkista taloutta. Kasvua saadaan vain sitä kautta, että meillä kannattaa yrittää ja omistaa yrityksiä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Yhteiskunnalliseen ilmapiiriin tarvitaan EK:n mielestä muutos, sillä liiton tekemän kyselyn mukaan lähes 80 prosenttia omistajayrittäjistä kokee, että asenneilmasto ei kannusta omistamiseen ja riskinottoon. Lisäksi tarvitaan konkreettisia toimia suomalaisen omistajuuden edistämiseksi ja vahvistamiseksi.

Ahon työryhmän esittämät toimenpiteet jäsentyvät neljän teeman ympärille. Näitä ovat kotitalouksien osakesäästämisen edistäminen ja taloustaitojen parantaminen, verotuksen ennakoitavuuden ja kannustavuuden parantaminen, yritystoiminnan aloittamisen ja kasvun helpottaminen sekä toimivat rahoitusmarkkinat.

Avainasemassa on EK:n mukaan erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten kyky kasvaa, investoida, kansainvälistyä ja luoda uusia työpaikkoja. Tärkeää on myös kotitalouksien aktivoiminen, jotta ne voisivat saada hyötyä osakesäästämisen kautta.

Mainos