EK rokotuksista: USA:sta ei saa jäädä liikaa jälkeen

Lähikuukaudet ratkaisevat, pääseekö Suomi kasvun vauhtiin, Jyri Häkämies uskoo.

Talouskasvu käynnistyy koronan hellittäessä, ja tästä syystä rokotusprosessin on onnistuttava Suomessa ja EU:ssa, kirjoittaa Elinkeinoelämän keskusliiton toimitusjohtaja Jyri Häkämies blogissaan. Yhdysvaltojen kehityksestä ei saa jäädä liikaa jälkeen, Häkämies toteaa.

EK ottaisi työterveyden mukaan rokottamiseen ja korvaisi siitä syntyvät kulut yrityksille.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Lähikuukaudet ratkaisevat pääseekö Suomi kasvuun kiinni, Häkämies uskoo. Hän esittää, että Suomi hyödyntäisi kansainvälisessä vertailussa hyvää koronatilannetta kansainvälisten osaajien houkuttelemiseksi.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa ja siksi työlupaprosesseja tulee nopeuttaa hallitusohjelman mukaisesti. Suomen monia muita parempi koronatilanne on herättänyt myönteistä mielenkiintoa ja se tulee hyödyntää, Häkämies kirjoittaa.

EK:n johtaja peräänkuuluttaa Sanna Marinin (sd.) hallitukselta yrittäjiä tukevia päätöksiä lähikuukausien aikana, myös kevään kehysriihessä. Yrittämisen verotus ei saa nousta, Häkämies korostaa. Myös paikallinen sopiminen pitää ottaa yrityksissä käyttöön, hän kirjoittaa.

– Työmarkkinoiden joustavuus ja ketteryys antavat lisäpotkua yritysten selviämiseen korona-oloissa ja kasvuun sen jälkeen. Nyt tulee ottaa paikallisen sopimisen keinot käyttöön yrityksissä työllisyyden nimissä.

Mainos