Ekonomistit Ylelle: Suurin ongelma on, ettei vienti kasva

Ekonomistien mukaan jos vienti vetäisi, Suomen taloustilanne näyttäisi paremmalta, kertoo Yle.

Ylen ekonomistikyselyssä yhdeksi ykköshuoleksi nousi Suomen vienti.

Talousasiantuntijat pitävät lähivuosien näkymiä lupaavina mutta hauraina. Heikko vienti huolestuttaa erityisesti.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Suomi kaipaisi kipeästi lisää kysyntää raskaille vientituotteille, koneille ja laitteille.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Suomen suurin ongelma on se, ettei vienti kasva. Investoinnithan ovat suhteellisen hyvässä vauhdissa, Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen tutkimusjohtaja Markku Kotilainen sanoo Ylelle.

Yle kysyi seitsemältä ekonomistilta heidän näkemyksiään syksyn ja talven taloustilanteesta. Jotkut talousasiantuntijat olivat kovinkin pessimistisiä, eivätkä uskoneet viennistä löytyvän kovin nopeasti vetoapua.

– Toivotaan, että kysyntä alkaisi elpymään. Ja koska Suomi tuottaa niin paljon investointitavaroita, niiden kysynnän elpyminen euroalueella olisi hyvin tärkeää.

Mainos