”Enää ei tarvitse miettiä mikä olisi toiseksi paras ratkaisu”

Kokoomusedustaja pitää puolustusvaliokunnan johtopäätöstä keskeisen tärkeänä.
Kokoomuksen Timo Heinonen saapuu puolustusvaliokunnan tiedotustilaisuuteen Helsingissä 10. toukokuuta. LEHTIKUVA/RONI REKOMAA
Kokoomuksen Timo Heinonen saapuu puolustusvaliokunnan tiedotustilaisuuteen Helsingissä 10. toukokuuta. LEHTIKUVA/RONI REKOMAA

Kansanedustaja, puolustusvaliokunnan jäsen Timo Heinonen (kok.) on tyytyväinen valiokunnan tekemään johtopäätökseen. Valtioneuvoston turvallisuusselonteosta antamassaan lausunnossa puolustusvaliokunta toteaa, että ”Nato-jäsenyys olisi Suomen turvallisuuden kannalta paras ratkaisu”.

– Tämä johtopäätös on keskeisen tärkeä ja tulee paaluttamaan lopulliset askelmerkkimme kohti Nato-jäsenyyttä. Tämän ratkaisun tehtyämme meidän ei enää tarvitse pohtia, mikä olisi toiseksi paras ratkaisu varmistaa maamme koskemattomuus, hän toteaa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Heinonen huomauttaa kuitenkin, että kahdenvälinen yhteistyö ja Nato-jäsenyys eivät ole joko-tai -kysymyksiä vaan ennen muuta sekä-että -kysymyksiä.

– Puolustusvaliokuntakin toteaa ulkoasiainvaliokunnalle antamassaan puolustusratkaisua koskevassa lausunnossa, että ”tätä yhteistyöverkkoa voidaan ja on tarve syventää, mutta syveneväkään yhteistyö ei tuo riittävää suojaa ja pidäkettä aseelliselle voi¬mankäytölle Suomea vastaan”.

– Liittyessämme yhdessä – tai yhtä aikaa – Ruotsin kanssa Natoon puolustusyhteistyöltämme itseasiassa poistuu viimeisetkin rajoitteet. Nato-maina voimme viedä yhteistyömme aivan uudellekin tasolle. Ja Ruotsi-yhteistyön lisäksi myös Pohjoismainen yhteistyö tulee syvenemään entisestään ja myös kahden- ja monenvälinen yhteistyö esimerkiksi Iso-Britannian kanssa, toteaa Heinonen.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Hän muistuttaa, että perustan jatkossakin luo uskottava oma puolustuksemme.

– Meidän tulee Nato-maanakin huolehtia, että oma puolustuksemme säilyy uskottavana. Se tarkoittaa panostuksia niin henkilöstöön kuin materiaaliinkin ja tärkeässä roolissa tässä tulee jatkossakin olemaan reserviläisarmeija ja vapaaehtoinen maanpuolustustyö.

Heinonen uskoo, että Suomen Nato-hakemus käsitellään hyvinkin nopeasti ja pitää tavoittelemisen arvoisena sitä, että myös 30 jäsenmaan ratifiointi saataisiin hoidettua kesän aikana.

Mainos