Erkki Tuomioja sotilasparaatista: Tunnen suurta surua

Entisen ulkoministerin mukaan sotaan varautumisessa ei ole mitään juhlinnan aihetta.
Sotilaita ja kalustoa Puolustusvoimien lippujuhlapäivän paraatikatselmuksessa Senaatintorilla Helsingissä 4. kesäkuuta. LEHTIKUVA / ANNI ÅGREN
Sotilaita ja kalustoa Puolustusvoimien lippujuhlapäivän paraatikatselmuksessa Senaatintorilla Helsingissä 4. kesäkuuta. LEHTIKUVA / ANNI ÅGREN

Puolustusvoimat järjesti Helsingissä lauantaina lippujuhlan päivän sotilasparaatin. Entinen ulkoministeri, kansanedustaja Erkki Tuomioja (sd.) kommentoi juhlaa Facebookissa.

– Sotilaallisen valmiutemme ja kalustomme esittely on nykyisessä tilanteessa saanut aivan uuden ulottuvuuden. Vaikka olen ollut mukana tekemässä tärkeitä ja välttämättömiä Suomen puolustusvalmiutta vahvistavia päätöksiä, en pysty näkemään niissä juhlinnan aihetta, Tuomioja kirjoittaa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Tunnen päinvastoin suurta surua siitä, miten Venäjän sairaan nationalistisen harhan vallassa harjoittama voimapolitiikka ja kansainvälisen kaikkia valtioita sitovan käyttäytymissäännöstön rikkominen on pakottanut meidätkin tällaiseen varautumiseen.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Tuomiojan mielestä kansainvälistä yhteistyötä rauhan edistämiseksi tarvitaan jatkossakin.

– Se että olemme halunneet vahvistaa sääntöpohjaista, kansainvälisiin sopimuksiin ja voimankäytöstä pitäytymiseen perustuvaa kansainvälistä järjestystä ei suinkaan ole ollut virhe, vaan on päinvastoin nytkin entistä tärkeämpää, jos haluamme turvata ihmiskunnalle eloonjäämisen mahdollisuuden, hän kirjoittaa.

– Varautuminen pahimpaan on tarpeen, mutta se ei riitä ellei yhtä paljon vaikuteta siihen, ettei se koskaan pääse toteutumaan.

Mainos