Espanjan pääministeri Mariano Rajoy ilmoitti lauantaina maan hallituksen esittävän parlamentille, että se ottaisi käyttöön perustuslain pykälän joka mahdollistaa voi ottaa Katalonian itsehallintoalueen hallintaansa uusiin aluevaaleihin saakka. Ministereiden laatima esitysluonnos pitää kuitenkin sisällään paljon muutakin, kertoo Los Angeles Times.
Esityksen mukaan Katalonian aluehallinnon ministerit vaihdettaisiin ja Espanja ottaisi hallintaansa alueen yleisradioyhtiön. Myös alueen paikallinen poliisi Mossos d’Esquadra asetettaisiin keskushallinnon alaisuuteen. El Pais -lehden mukaan tarkoituksena on vaihtaa sen kaksi ylintä johtajaa, joista majuri Josep Lluis Traperoa syytetään jo oikeudessa kapinan lietsomisesta.
Rajoyn mukaan hän ei ole poistamassa Katalonialta autonomiaa, vaan ennemminkin ”palauttamassa normaalitilan ja yhteiselon”. Espanjan parlamentti käsittelee esitystä oletettavasti tulevalla viikolla.
Espanja pidätti aiemmin viikolla kaksi keskeistä Katalonian itsenäisyysliikkeen johtajaa. Jordi Sánchezia ja Jordi Cuixartia syytetään kapinan lietsomisesta, mistä voi saada maksimissaan jopa viidentoista vuoden vankeustuomion. Lauantaina Barcelonassa osoitti Euronewsin mukaan mieltään toimia vastaan jopa 450 000 itsenäisyyden kannattajaa.
Katalonian johtaja Carles Puigdemontin mukaan Espanjan toimien tarkoituksena on nöyryyttää Kataloniaa.
”Me teemme mitä teemme, koska uskomme rauhanomaisiin demokraattisiin arvoihin.”