Espanjan pääministeri Mariano Rajoyn mukaan Katalonian tilanteessa on kyse Espanjan yhtenäisyydestä, kertoo sanomalehti El Pais. Hänen mukaansa maa tulee tekemään kaikkensa, ettei itsenäistymistä tapahdu.
”Espanja ei tule hajoamaan ja kansallisesta yhtenäisyydestämme tullaan pitämään kiinni”, Rajoy sanoo.
Rajoyn mukaan Espanja ei sulje keinovalikoimastaan mitään lainmukaista vaihtoehtoa. Tämä sisältää hänen mukaansa myös Espanjan perustuslain kohdan, joka mahdollistaa puuttumisen autonomisen alueen toimintaan kovalla kädellä. Ideaalitilanteessa jyrkkin toimenpiteisiin ei tulisi hänen mukaansa tarttua, vaan tavoite on päästä tilanteessa eteenpäin mahdollisimman pienin vahingoin.
Katalonian mahdollinen itsenäisyysjulistus voi tapahtua jo tiistaina.