Espanjan ratkaisu Katalonialle: Johtajat syrjään, uudet vaalit

Espanjan hallitus haluaa ottaa käyttöön perustuslain pykälän, jolla se ottaa alueen suoraan hallintaansa uusiin vaaleihin saakka.

Espanjan hallitus on päättänyt lauantaina esittää maan parlamentille, että se ottaa Katalonian suoraan hallintaansa ja järjestää uudet vaalit, kertoo BBC. Parlamentin on nyt tehtävä päätös asiasta seuraavien päivien aikana.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Pääministeri Mariano Rajoyn mukaan Katalonia ei antanut muuta vaihtoehtoa, sillä sen hallituksen toimet ovat olleet laittomia eikä se ole suostunut vetämään pois itsenäisyyspyrkimyksiään. Ratkaisu perustuu maan perustuslain 155 pykälään, joka antaa keskushallinnolle mahdollisuuden puuttua autonomisten alueiden hallintoon kriisitilanteessa. Lain mukaan alueella on järjestettävä uudet vaalit puolen vuoden sisällä tästä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

BBC:n arvion mukaan nyt esitetty ratkaisu ei kuitenkaan ole ongelmaton, vaan voi johtaa uusien vaalien boikotointiin ja laajamittaisiin mielenosoituksiin Kataloniassa.

 

Mainos