ESS: Osallistavasta sosiaaliturvasta käynnistetään kokeilu vuoden alussa

Kokeiluun valitaan pitkäaikaistyöttömiä ja toimeentulotukea saaneita.

Hallitus aloittaa osallistavan sosiaaliturvan kokeilun, jonka tavoitteena on ehkäistä nuorten ja aikuisten syrjäytymistä ja vähentää toimeentulotuen käyttöä. Kokeilu käynnistetään ensi vuoden alussa, kertoo Etelä-Suomen Sanomat.

Kokeiluun valitaan pitkäaikaistyöttömiä ja toimeentulotukea saaneita. Kokeilu järjestetään noin viidessä kunnassa. Kokeilussa ei luoda uutta etuutta.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Sosiaali- ja terveysministeriön johtajan Liisa Siika-ahon mukaan sosiaaliturvaa koskevassa keskustelussa ollaan siirtymässä pois perustulosta, jonka kokeilu on parhaillaan käynnissä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Nyt aletaan miettiä enemmän, miten ihmisiä voitaisiin osallistaa enemmän, Siika-aho sanoo.

Uuden kokeilun rinnalla tehdään osallistumistulon mallinnus, jossa konkretisoidaan, millä kannustimilla ja sanktioilla voidaan tukea nuorten elämänhallintaa, opiskelua ja työllistymistä.

Mallinnus tehdään professori Heikki Hiilamon tekemän esiselvityksen pohjalta.

Mainos