Hallitus aloittaa osallistavan sosiaaliturvan kokeilun, jonka tavoitteena on ehkäistä nuorten ja aikuisten syrjäytymistä ja vähentää toimeentulotuen käyttöä. Kokeilu käynnistetään ensi vuoden alussa, kertoo Etelä-Suomen Sanomat.
Kokeiluun valitaan pitkäaikaistyöttömiä ja toimeentulotukea saaneita. Kokeilu järjestetään noin viidessä kunnassa. Kokeilussa ei luoda uutta etuutta.
Sosiaali- ja terveysministeriön johtajan Liisa Siika-ahon mukaan sosiaaliturvaa koskevassa keskustelussa ollaan siirtymässä pois perustulosta, jonka kokeilu on parhaillaan käynnissä.
– Nyt aletaan miettiä enemmän, miten ihmisiä voitaisiin osallistaa enemmän, Siika-aho sanoo.
Uuden kokeilun rinnalla tehdään osallistumistulon mallinnus, jossa konkretisoidaan, millä kannustimilla ja sanktioilla voidaan tukea nuorten elämänhallintaa, opiskelua ja työllistymistä.
Mallinnus tehdään professori Heikki Hiilamon tekemän esiselvityksen pohjalta.