Pohjois-Korean perjantainen ohjuskoe on saanut myös naapurimaa Etelä-Korean ryhtymään nopeisiin toimiin, kertoo New York Times. Maa aloittaa neuvottelut Yhdysvaltain kanssa ohjusarsenaalinsa kehittämiseksi.
Etelä-Korean presidentin kanslian mukaan Yhdysvallat on jo sanonut kyllä yhteydenottoon neuvottelujen aloittamiseksi. Tarkoituksena on rakentaa tuhovoimaltaan aiempaa parempia ballistisia ohjuksia, joita se voisi kohdistaa keskeisiin kohteisiin Pohjois-Koreassa. Tällaisia olisivat muun muassa ohjusalustat, ydinlaitokset ja maan johto.
Nykyisellään Yhdysvaltain kanssa solmittu sopimus 1970-luvulta rajoittaa Etelä-Korean käytössä olevat ballistiset ohjukset kantamaltaan korkeintaan noin 800 kilometriin ja enintään viidensadan kilon taistelukärkiin. Maan käytössä olevien tätä voimakkaampien ohjusten kantama ei riitä keskeisiin ohjuslaukaisualustoihin Pohjois-Koreassa.
Presidentti Moon Jae-in on myös antanut määräyksen jatkaa yhteistyötä Yhdysvaltain kanssa kehittyneen Thaad -ohjustorjuntajärjestelmän asentamiseksi maansa turvaksi. Myös Japani on ilmoittanut kiinnostuksensa järjestelmää kohtaan.
Kiina on vastustanut Thaad -järjestelmän asennusta, sillä se katsoo tämän kiristävän jännitteitä Pohjois-Korean kanssa sekä mahdollisesti keventävän myös sen omaa ydinasepelotetta.