EU laittaa soittelut uusiksi: EU-puhelun hinta korkeintaan 19 senttiä minuutilta

Telekomissaari Neelie Kroes on jo leikannut kännykkäpuheluiden roaming-hintoja ja laittanut ylärajan datasiirron hinnalle. Nyt hän haluaa halvempia kaukopuheluita.

EU valmistelee lakipakettia, joka laskee ulkomaanpuheluiden hintoja. EU aikoo kieltää lisämaksut, joita puhelun vastaanottaja joutuu maksamaan, kun hän vastaa puhelimeensa muualla kuin kotimaassa.

EU:n telekomissaari Neelie Kroes sanoo, että operaattorien pitää jatkossa tarjota puheluja, jotka maksavat saman verran koko EU:n alueella.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Kroes haluaa myös, että ulkomailta kotimaahan soitettujen puheluiden hinta laskee. Tämä toteutetaan siten, että soittaja voi ulkomailla valita edullisimman verkkovierailupalvelun ilman, että hänen tarvitsee ostaa uusi SIM-kortti puhelimeensa.

Jos komission lakipaketti hyväksytään, operaattorit eivät voi laskuttaa EU-alueen puheluista enempää kuin kotimaanpuheluista. Matkapuheluiden hinta ei voisi ylittää 0,19 euroa minuutilta, komissio kaavailee.

Mainos - sisältö jatkuu alla

EU on aiemminkin puuttunut teleoperaattorien hinnoitteluun. Matkapuhelujen roaming-hintoja alettiin rajoittaa jo vuonna 2005, ja myös datasiirron hinnoille on asetettu ylärajat.

Kroesin mielestä roaming-hinnoista pitää päästä kokonaan eroon.

– Ehdotettu lainsäädäntö on loistouutinen matkaviestinnän ja internetin tulevaisuuden kannalta Euroopassa, Kroes hehkuttaa.

Mainos