EU valmistelee lakipakettia, joka laskee ulkomaanpuheluiden hintoja. EU aikoo kieltää lisämaksut, joita puhelun vastaanottaja joutuu maksamaan, kun hän vastaa puhelimeensa muualla kuin kotimaassa.
EU:n telekomissaari Neelie Kroes sanoo, että operaattorien pitää jatkossa tarjota puheluja, jotka maksavat saman verran koko EU:n alueella.
Kroes haluaa myös, että ulkomailta kotimaahan soitettujen puheluiden hinta laskee. Tämä toteutetaan siten, että soittaja voi ulkomailla valita edullisimman verkkovierailupalvelun ilman, että hänen tarvitsee ostaa uusi SIM-kortti puhelimeensa.
Jos komission lakipaketti hyväksytään, operaattorit eivät voi laskuttaa EU-alueen puheluista enempää kuin kotimaanpuheluista. Matkapuheluiden hinta ei voisi ylittää 0,19 euroa minuutilta, komissio kaavailee.
EU on aiemminkin puuttunut teleoperaattorien hinnoitteluun. Matkapuhelujen roaming-hintoja alettiin rajoittaa jo vuonna 2005, ja myös datasiirron hinnoille on asetettu ylärajat.
Kroesin mielestä roaming-hinnoista pitää päästä kokonaan eroon.
– Ehdotettu lainsäädäntö on loistouutinen matkaviestinnän ja internetin tulevaisuuden kannalta Euroopassa, Kroes hehkuttaa.