Evp-kenraalin mukaan presidenttien tapaaminen oli enemmän kuin onnistunut

Suomen ja Yhdysvaltain yhteistyö puolustuksessa ja turvallisuudessa syvenee.
Sauli Niinistö (oik.) ja Joe Biden. Elina Karjalainen/Embassy of Finland, Washington D.C.
Sauli Niinistö (oik.) ja Joe Biden. Elina Karjalainen/Embassy of Finland, Washington D.C.

Puolustusvoimien entinen tiedustelupäällikkö, kenraalimajuri (evp.) Harri Ohra-aho arvioi tasavallan presidentti Sauli Niinistön Washingtonin vierailun menneen erittäin hyvin.

Niinistö tapasi perjantaina Yhdysvaltain presidentti Joe Bidenin, CIA:n johtaja William Burnsin ja republikaanisenaattoreita.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Kaikki mitä Tasavallan presidentti tiedotustilaisuudessa osittain ehkä kryptisestikin nyt lausuu vaikuttaa siltä, että tapaaminen on enemmän kuin onnistunut, puolustusministeriössä nykyisin toimiva Ohra-aho sanoo Twitterissä.

Presidentti Niinistö kertoi tapaamisen jälkeen suomalaismedialle pidetyssä tiedotustilaisuudessa, että Suomen ja Yhdysvaltain yhteistyö syvenee. Verkkouutiset kertoo Niinistön lausunnoista tässä jutussa.

Ulkopoliittisen instituutin johtaja Mika Aaltola arvioi, presidenttien tapaamisen lähettäneen Venäjälle signaalia Suomen ja Yhdysvaltain tiiviistä suhteesta.

Poimintoja videosisällöistämme

– Läntisestä yhtenäisyydestä. Monia tapaamisia edessä. Keskeistä nyt aktiivisesti sementoida transatlantisia suhteita. Askeleita, ei kukonloikkia. Tiedonkeruu ja prosessin aloitus, Aaltola summaa Twitterissä.

– Mielenkiintoista oli myös se, että presidentti Niinistö erotti toistaan NATO-raiteen ja Yhdysvallat suhteen. Kyse on nyt prosessista etupäässä Pohjolan ja Yhdysvaltojen tiiviimmästä puolustusyhteistyöstä, hän jatkaa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Mainos