Evp-kenraalin vaalikiertue päättyi omalle vanhalle MiG-hävittäjälle

Entinen komentaja Jarmo Lindberg lensi ensimmäisen MiG-taitolentoesityksensä vuonna 1988.
Ex-komentaja ehdokkaana ja MiG-pilottina. Jarmo Lindberg/twitter.com
Ex-komentaja ehdokkaana ja MiG-pilottina. Jarmo Lindberg/twitter.com

Kokoomuksen ehdokkaana Helsingissä oleva puolustusvoimien entinen komentaja, kenraali (evp.) Jarmo Lindberg päätti vaalikiertueensa Helsingin Jätkäsaareen.

– Vaalikiertueet on nyt tehty. Päätös oli sopivasti Verkkokaupan katolle, jonne ilmavoimien komentajana lahjoitin MG-130:n säilytykseen. Olen kyseisellä koneella lentänyt ensimmäisen MiG-taitolentoesitykseni Kemissä kesällä 1988. Nostalgiaa, Lindberg toteaa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Hän on jakanut Twitterissä kuvan paikan päältä lauantailta sekä mustavalkoisen otoksen itsestään vuosien takaa lentohaalarissa saman koneen edessä.

Hävittäjälentäjänä valtaosan sotilasurastaan tehnyt ex-komentaja avaa tviittinsä kommenttiketjussa taitolentohistoriaansa MiG-21-koneilla. Lindberg kertoo lentäneensä MiGillä taitolentoesityksen myös muun muassa Malmilla.

– Starttasin Utista vajaatankatulla koneella, koska halusin olla muutamien minuuttien siirtolennon jälkeen mahdollisimman ketterällä koneella Malmin päällä. Tein saman myös Santahaminan yläpuolelle lentonäytökseen.

Poimintoja videosisällöistämme

Ketjuun on jaettu myös alta löytyvä upea kuva MG-130-koneesta ”nuoruudessaan”.

Tältä MiG näytti Lindbergin mukaan Kemissäkin vuonna 1988.

– Ilmavoimilla oli eri konetyypeille nimettynä kaksi esityslentäjää, jotka kiersivät lentonäytöksiä. Minun kauteni alkoi MG-130:lla Kemissä 1988 ja päättyi 16.8.1991 Kubinkassa, Moskovassa. Sen jälkeen menin Sotakorkeakouluun. 3,5v myöhemmin lensin Horneteilla Kaliforniassa, evp-kenraali muistelee.

Mainos - sisältö jatkuu alla

LUE MYÖS:
”En olisi uskonut” – Jarmo Lindberg harjoitteli hävittäjillä Top Gun -lennonopettajia vastaan

Mainos