Työ- ja elinkeinoministeriön eläkkeelle jäänyt kansliapäällikkö Erkki Virtanen toteaa Ylen kolumnissaan, että yritystukia on puheissa leikattu iät ajat, mutta elävässä elämässä niitä on jatkuvasti lisätty.
Virtanen muistuttaa arvioineensa julkisesti, että hallituksen päätös yritystukia leikkaamaan asetetusta parlamentaarisesta työryhmästä merkitsi koko asian hautaamista hyvin syvälle.
Virtasen mielestä jo työryhmän toimeksianto oli perin merkillinen. Työryhmän piti tehdä pikavauhtia esitys supistettavista tuista ja sen jälkeen piti esittää yleiset periaatteet, miten näin syntyneitä säästöjä kohdistetaan parempiin yritystukiin.
– Tavallinen maalaisjärki sanoo, että periaatteet pitäisi päättää ensin. Näin siksi, että hyviä tukia löytävät periaatteet löytävät tietysti myös ne huonot tuet lakkautettavaksi, Virtanen kirjoittaa kolumnissaan Ylellä.
Virtanen toteaa, ettei hänelle tule heti mieleen toista työryhmää, joka on päättänyt työnsä ilmoittamalla, että se ei ole tehnyt sille määrättyä työtä.
– Tai esittäähän ryhmä jotain. Se on piirustanut oikein lomakkeita yritystukien arvioimiseksi.
Virtanen on käynyt lomakkeet läpi.
– Entisenä yritystukikansliapäällikkönä voin paljastaa lomakkeen tekijöille, että yritystuet on mankeloitu moneen kertaan vastaavan kehikon läpi. Asialla ovat olleet milloin virkamiehet, milloin ekonomistit milloin kaiken maailman muut tiedemiehet.
Virtasen mukaan lomakkeiden täyttely ei voi tuoda enää mitään uutta tietoa. Mitään lisäarvoa ei tuo myöskään yritystukien arviointineuvosto, jollainen ilmeisesti asetetaan.
– Tietoa yritystuista on yllin kyllin. Vain päätöksistä on pulaa. Ja tulee olemaan jatkossakin. Siitäkin voisin lyödä vetoa, Virtanen toteaa.