Etelä-Carolinan entinen kuvernööri Mark Sanford haastaa Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin republikaanien esivaaleissa, kertoo Politico. Sanford julkisti ehdokkuutensa Fox News Sunday-ohjelmassa.
Sanford on toiminut niin kuvernöörinä kuin pitkäaikaisena edustajainhuoneen jäsenenä. Sanford kuvailee republikaanipuolueen olevan ”eksyksissä”. Ex-kuvernöörin kampanjan kärkiteemoja tulevat olemaan Yhdysvaltain velkaantumisen pysäyttäminen ja Trumpin protektionismin haastaminen.
Sanford haluaa myös kiinnittää huomiota siihen, miten ”tämä presidentti (Trump) vahingoittaa instituutiota ja poliittista kulttuuriamme”.
– Tviitti on kiinnostava. Se voi olla uutisarvoinen, mutta se ei ole johtajuutta, Sanford sanoi.
Mark Sanford on kolmas Trumpin haastajaksi esivaaleihin ilmoittautunut ehdokas. Presidentti on kuitenkin esivaalien ylivoimainen ennakkosuosikki.