Entinen oikeusministeri Tuija Brax (vihr.) sanoo, että Suomen valtion on annettava kaikki mahdollinen tuki Greenpeace-aktivisti Sini Saarelalle. Hänen mielestään valtiojohdon ei pidä vedota Venäjän johtoon.
– Tasavallan presidentti (Sauli Niinistö) on hyvin kuvaillut, miten paikalle huolehditaan kaikki mahdollinen oikeusapu, Brax sanoo.
Hänen mukaansa valtiojohto voi puuttua tilanteeseen silloin, jos oikeudenkäynnin tulosta ei voida hyväksyä. Silloinkin kannattaa toimia yhteistyössä EU:n kanssa, koska syytettyjen penkillä istuu muidenkin EU-maiden kansalaisia.
Sitä ennen täytyy lähteä sitä, että asia ratkeaa oikeudenkäynnissä oikeudenmukaisella tavalla. Brax ottaisi mallia koripallovalmentaja Henrik Dettmannin ajattelusta.
– Dettmann esitteli joukkueelleen puolustuskuviota, kun joku kysyi, että mitä jos tämä vuotaa. Dettmann sanoi, että siitä lähdetään, että tämä ei vuoda, Brax kertoo.
Saarela oli mukana ryhmässä, joka vastusti venäläisyhtiöiden öljynporausta pohjoisilla merialueilla. Saarelaa syytetään merirosvoudesta.
Brax epäilee, että Suomessa Saarela saisi teostaan korkeintaan sakot. Kansalaiskeskusteluissa on arveltu, että oikeudenkäyntiä ei johda oikeuslaitos vaan presidentti Vladimir Putin.
– Sellainen ei ole poissuljettua, kun puhumme Venäjän oikeuslaitoksesta, Brax muotoilee.
Kansanedustaja Heikki Autto (kok.) on tapauksen hoidosta samaa mieltä kuin Brax.
– Venäjällä noudatetaan Venäjän lainsäädäntöä ja Suomessa Suomen. Jos siitä lipsutaan, miten puolustamme niitä tilanteita, että Venäjä vaatii Suomea joustamaan lainsäädännössään?
Autto muistuttaa, että esimerkiksi lapsikiistoissa asiaa on jouduttu pohtimaan.
Kansanedustaja Pentti Oinonen (ps.) puuttui asiaan, kun eduskunta käsitteli Suomen arktista strategiaa. Hän sanoi pitävänsä ihmeellisenä sitä, että Greenpeace lähettää ”fanaatikkoja” vieraille vesille kiipeämään laivoihin.
– Onko oikein, että Suomen kansalainen kiipeilee venäläisaluksen reelingillä tiedostaen, että seuraukset kiinnijäätyä eivät ole lämpimät? Oinonen kysyi ympäristöministeri Ville Niinistöltä (vihr.), joka ei kuitenkaan vastannut.
Vasemmistoliiton kansanedustajat Silvia Modig, Anna Kontula, Aino-Kaisa Pekonen ja Eila Tiainen totesivat tiedotteessaan, että Saarelan valtaama öljylautta olisi ollut ”ensimmäinen, joka hyödyntää arktisia öljyvaroja kaupalliseen tarkoitukseen”.
– Mieltä osoittaneet aktivistit eivät ole syyllistyneet muuhun kuin vakavan ongelman julkituomiseen.