Ex-pääministeri Brexit-neuvotteluista: ”Surullinen todellisuus”

Aikaa sovun löytymiselle on rajallisesti, sanoo Alexander Stubb.

EU:n ja Britannian sopimusneuvottelujen tilanne näyttää synkältä, arvioi entinen pääministeri Alexander Stubb. Tätä nykyään Firenzen EU-yliopiston professorina työskentelevä Stubb on tehnyt pitkän uran EU-politiikan parissa.

Aikaa sopimuksen aikaansaamiseksi on, mutta rajallisesti, Stubb arvioi.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Yleensä, kun EU neuvottelee suuria sopimuksia, olen varma sen suhteen, että lopulta sopimus myös saadaan. Nyt, seurattuani Brexit-neuvotteluja etäältä, olen entistä huolestuneempi sen suhteen, että törmäämme tässä seinään, Stubb kirjoitti englanninkielisessä Twitter-ketjussa sunnuntaina.

– Aikaa on yhä, mutta rajallisesti. Neljän ja puolen vuoden jälkeen olisi tuhlausta olla saamatta aikaan sopimusta suhteen tulevaisuudesta. Riippumatta siitä mitä tapahtuu – saadaanko sopimus vai ei – joudumme elämään Britannian itse aiheuttaman vahingon kanssa koko näköpiirissä olevan tulevaisuuden. Surullinen todellisuus.

EU ja Britannian kauppasopimusneuvottelut ovat jatkuvasti venyneet, ja neuvottelut ovat eri lähteiden mukaan olleet jo lähellä katkeamista. Britannian pääministeri Boris Johnson ei ole sulkenut pois sopimuksettoman EU-eron mahdollisuutta.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Neuvottelujen viimeisin takaraja on asetettu sunnuntaille. Siirtymäkausi, jonka aikana Britannia osallistuu sisämarkkinoille ja tulliunioniin entiseen tapaan, päättyy vuoden lopussa.

Mainos